Sílvia Araújo de Barros

Professor/a Adjunto/a

Escola Superior de Educação do P.Porto

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Doutorada em Psicologia pela Universidade do Porto (2008). Professora na Escola Superior de Educação do Politécnico do Porto, na unidade técnico-científica de Psicologia. Elemento da comissão de curso do mestrado em Educação e Intervenção Social.

Os seus principais interesses de investigação incluem: qualidade dos contextos de educação, interações adulto-criança, envolvimento das crianças, formação de profissionais de educação de infância, intervenção social em contextos de risco.

Tem participado em vários projetos de investigação, dos quais se destacam o projeto BECERID (http://primeirosanos.pt/; http://earlyyearsblog.eu/) e o projeto Transição de bebés para a creche (http://familiacreche.ese.ipp.pt/).

 

Ph.D. in Psychology by the University of Porto (2008). Professor in the Porto Polytechnic School of Education, in the scientific area of Psychology. Member of the Scientific Committee of the Master in Social Education and Intervention.

Her main research interests include: quality of early childhood education, adult-child interactions, child engagement, teacher education and training, social intervention in risk contexts.

She has been participating in several research projects, such as the BECERID project (http://primeirosanos.pt/; http://earlyyearsblog.eu/) and the project Infant transition to childcare (http://familiacreche.ese.ipp.pt/).

 

Recent papers

Cadima, J., Barros, S., Ferreira, T., Serra-Lemos, M., Leal, T., & Verschueren, K. (2019). Bidirectional associations between vocabulary and self-regulation in preschool and their interplay with teacher–child closeness and autonomy support. Early Childhood Research Quarterly, 46, 75-86. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2018.04.004

Pinto, A. I., Cadima, J., Coelho, V., Bryant, D. M., Peixoto, C., Pessanha, M., Burchinal, M., & Barros, S. (2019). Quality of infant child care and early infant development in Portuguese childcare centers. Early Childhood Research Quarterly, 48, 246-255. http://dx.doi.org/10.1016/j.ecresq.2019.04.003