Profile picture for user pessanha@ese.ipp.pt

Maria Manuela Pessanha de Brito e Nóbrega

Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico do Porto
Profile
Publications
Projects

Maria Manuela Pessanha de Brito e Nóbrega nasceu no Porto a 10 de julho de 1957. Licenciou-se em Psicologia pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto. Entre 1986 e 1996 trabalhou como psicóloga no âmbito da Educação Especial. Em 1998 concluiu o Mestrado em Psicologia do Desenvolvimento e da Educação (Intervenção Precoce), com a Dissertação intitulada “Subsídios para o estudo da noção de ‘Crianças em risco ambiental’” pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto. Em 2006, concluiu o Doutoramento em Psicologia, com a Tese intitulada “Vulnerabilidade e resiliência no desenvolvimento dos indivíduos: Influência da qualidade dos contextos de socialização no desenvolvimento das crianças”, pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto. Desde 1997 é docente na Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico do Porto, lecionando disciplinas na área da Psicologia do Desenvolvimento e da Educação.

Publications

Journal Article
The International Journal of Children’s Rights | 2022

N. Correia

C. Aguiar

H. Taelman

A. Boderé

K. Petrogiannis

E. Penderi

C. Karachristos

E. Stavropoulos

O. Wyslowska

U. Markowska-Manista

C. Mesquita

L. Ribeiro

C. Guimarães

V. Coelho

I. Correia

E. Magalhães

V. Figueiredo

F. Almeida

Journal Article
Revista Portuguesa de Educação | 2021

T. Ferreira

A. Barros

E. Kiel

S. Weiß

M. Keller-Schneider

Journal Article
Early Child Development & Care | 2019

V. Coelho

M.R. Burchinal

J. Cadima

A.I. Pinto

D.M. Bryant

Journal Article
Early Childhood Research Quarterly | 2019

A. Pinto

J. Cadima

V. Coelho

D. Bryant

M.R. Burchinal

Projects

Although in Portugal, in recent decades, the number of students accessing Higher Education (HE) has substantially increased, with the consequent…
Professional Development Tools Supporting Participation Rights in Early Childhood Education (2019-1-PT01-KA202-060950) -     Since the adoption…
A bridge between research and practice   Although there is already much empirical evidence on what works in childhood education, this evidence is…
This project is based on a contextualist-systemic approach to development, highlighting both the relevance of the characteristics of each of the more…