Profile picture for user cpeixoto@ese.ipp.pt

Carla Elisabete Duarte Peixoto e Melo de Carvalho

inED - Centre for Research and Innovation in Education
Profile
Publications
Projects

Carla Peixoto is an assistant professor in the University Institute of Maia – ISMAI, and a researcher in inED - Centre for Research and Innovation in Education (School of Education of the Polytechnic of Porto). Has a Graduate Degree in Psychology – Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Porto - and also completed her PhD in Psychology in the same institution. She has been participating in several national and international research projects. Her main research interests are: quality of early education and care, emergent literacy, socioemotional learning, and preschool teachers professional development.

Recently, with other colleagues, she has been participating in the BECERID project: (http://primeirosanos.pt/; http://earlyyearsblog.eu/)

 

You can find more information here: https://orcid.org/0000-0003-3927-3818

 

Licenciada e doutorada em Psicologia pela Universidade do Porto, com especialidade em psicologia da educação pela Ordem dos Psicólogos Portugueses. É atualmente Professora Auxiliar no Instituto Universitário da Maia, onde é também coordenadora da Licenciatura em Psicologia. Tem participado em vários projetos de investigação de âmbito nacional e internacional ligados à área da Psicologia da Educação, tendo como principais interesses de investigação as questões relacionadas com a aprendizagem da leitura e da escrita, a aprendizagem socioemocional, a promoção de comportamentos prosociais em contexto escolar, a qualidade dos principais contextos de desenvolvimento dos indivíduos e o desenvolvimento profissional de educadores de infância.

A nível da intervenção desenvolve consultoria em contextos educativos no âmbito da avaliação e da melhoria da qualidade dos ambientes educativos e na área da gestão do comportamento. Recentemente, em conjunto com outros colegas, criou um blogue sobre educação e aprendizagem de crianças em idade pré-escolar, designado primeirosanos.pt

Publications

Artigo
Cadernos de Pesquisa | 2023

A. Ribeiro

F. Machado

M. Soares

V. Coelho

H. Azevedo

Journal Article
International Journal of Early Years Education | 2022

J. Cadima

T. Leal

Journal Article
Frontiers in Education | 2021

D. Djamnezhad

N. Koltcheva

A. Dizdarevic

A. Mujezinovic

V. Coelho

M. Achten

E. Kolumbán

F. Machado

B. Hofvander

Journal Article
Revista Portuguesa de Educação | 2021

T. Ferreira

A. Barros

E. Kiel

S. Weiß

M. Keller-Schneider

Projects

Research has shown the relevance of teachers entering the profession prepared to promote skills in the socio-emotional domain (e.g., CASEL, 2012;…
A bridge between research and practice   Although there is already much empirical evidence on what works in childhood education, this evidence is…
This project is based on a contextualist-systemic approach to development, highlighting both the relevance of the characteristics of each of the more…