Profile picture for user msmaia@ese.ipp.pt

Mónica Silveira Maia

School of Education, Porto Polytechnic Institute
Profile
Publications
Projects

Terapeuta Ocupacional, Doutorada em Psicologia pela Universidade do Porto (2012). É Professora Adjunta na Escola Superior de Educação do Politécnico do Porto. Desde 2010, tem estado envolvida em vários projectos de investigação nacionais e internacionais no dominio das politicas e práticas educacionais inclusivas e no estudo da incapacidade. Dedicada em particular ao tema da habilitação ambiental, os seus trabalhos de investigação focam o estudo de perfis de funcionamento e a sistematização de variáveis ambientais facilitadoras da participação e inclusão social de crianças e jovens com necessidades adicionais de suporte. 

 

Occupational Therapist, Ph.D. in Psychology by the University of Porto (2012). She is Adjunct Professor in the Porto Polytechnic School of Education. Since 2010, she has been involved in several national and international projects in the field of inclusive educational practices and policies; and in the study of disabilities. Particularly dedicated to the environment enablement, her scientific work is focused on the study of functioning profiles and on the systematization of environmental factors that may facilitate the social participation and inclusion of children and youth with additional support needs.

Publicações

Artigo
Revista Brasileira de Educação Especial | 2023

B. Melo

S. Ribeiro

Capítulo de livro
Prevención del fracaso académico y del abandono escolar | 2022
Capítulo de livro
Prevención del fracaso académico y del abandono escolar | 2022

Projetos

ProuD To Teach All’ is an ambitious Erasmus+-project which supports the fourth United Nations Sustainable Development Goal of inclusive and quality…
De acordo com o mais recente relatório da OCDE[1] (OECD, 2022), desenvolvido a pedido do Ministério da Educação, e intitulado “Review of Inclusive…
The specific purpose of this project is to promote teachers in their role as key actors in realizing inclusive education. An innovative assessment…
A surdez é hoje entendida como uma diferença na experiência humana - distanciada das tradicionais conceções de deficiência e incapacidade - que se…
Friendship; inclusive education; social participation. Many studies, especially on the social situation of students with special educational needs…
Medical statistical data reveals that Social Emotional and Behavioral Difficulties (SEBD) are often associated with other medical conditions such as…
Although schools should be one of the safest places for children and students in general, the incidence of acts of school violence such as vandalism…
Em Portugal, os Centros de Atividades Ocupacionais (CAO) constituem a principal resposta de apoio para jovens e adultos cuja situação de incapacidade…