Maria Manuela Sanches Ferreira é Professora Coordenadora da Unidade Técnico-Científica de Educação Especial da Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico do Porto (ESEP). É licenciada em Psicologia pela Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto, com mestrado e doutoramento na mesma instituição.
As suas áreas científicas de interesse e investigação são a formação de professores para a inclusão, a avaliação e habilitação em contextos educativos e a deficiência intelectual. É coordenadora do Mestrado em Educação Especial: Problemas de Cognição e Multideficiência e da Unidade de Apoio à Escola Inclusiva; e é Diretora do Centro de Investigação e Inovação em Educação - inED.
Tem estado envolvida, como coordenadora, em projectos relacionados com políticas de educação especial e inclusão, tendo liderado a avaliação externa da implementação da legislação portuguesa sobre educação especial (2009-2010); e prestado consultoria à UNICEF-Arménia para a revisão da avaliação das necessidades educativas especiais.
Participou também como perita portuguesa em projectos da Agência Europeia para as Necessidades Especiais e a Educação Inclusiva, como o Teacher Education for Inclusion: Profile of Inclusive Teachers (2009-2011) e Raising Achievement for All Learners (2012, 2013; 2014-2016), e como coordenadora da equipa portuguesa em projectos como: 'BASE - BEHAVIORAL ASSESSMENT TO IMPROVE SCHOOL ENVIRONMENT' (2017-2020), e 'BEHAViour management models across Europe' (2017-2020), projectos Erasmus+.
Ao longo dos anos tem desenvolvido, participado e coordenado vários projectos no domínio da intervenção comunitária e da educação, subsidiados por fundos nacionais - e.g. Fundação Calouste Gulbenkian, Fundação Aga Khan, Ministério da Saúde - e europeus - e.g. Programas Leonardo da Vinci, Sócrates, Grundtvig e Comenius.
As suas publicações recentes centram-se na formação de professores para a inclusão, na utilização da ICF-CJ na avaliação e elegibilidade das necessidades de apoio adicionais.
Maria Manuela Sanches Ferreira is a Coordinating Professor of the Technical-Scientific Unit of Special Education at the School of Education of the Polytechnic Institute of Porto (ESEP). She has a degree in Psychology from the Faculty of Psychology and Educational Sciences of the University of Porto and a Master's and PhD from the same institution.
Her scientific areas of interest and research are teacher training for inclusion, assessment and habilitation in educational contexts and intellectual disability. She is the coordinator of the Master's Degree in Special Education: Cognition Problems and Multidisability and of the Inclusive School Support Unit; and she is the Director of the Centre for Research and Innovation in Education - inED.
She has been involved, as coordinator, in projects related to special education and inclusion policies, having led the external evaluation of the implementation of Portuguese legislation on special education (2009-2010); and provided consultancy to UNICEF-Armenia for the revision of the assessment of special educational needs.
She has also participated as a Portuguese expert in European Agency for Special Needs and Inclusive Education projects, such as Teacher Education for Inclusion: Profile of Inclusive Teachers (2009-2011) and Raising Achievement for All Learners (2012, 2013; 2014-2016), and as coordinator of the Portuguese team in projects such as: ‘BASE - BEHAVIORAL ASSESSMENT TO IMPROVE SCHOOL ENVIRONMENT’ (2017-2020), and ‘BEHAViour management models across Europe’ (2017-2020), Erasmus+ projects.
Over the years she has developed, participated in and coordinated various projects in the field of community intervention and education, subsidised by national - e.g. Calouste Gulbenkian Foundation, Aga Khan Foundation, Ministry of Health - and European - e.g. Leonardo da Vinci, Socrates, Grundtvig and Comenius programmes.
Her recent publications focus on teacher training for inclusion, the use of the ICF-CJ in assessment, and the eligibility of additional support needs.
Publicações
C. Vancraeyveldt
A. Boland
S. Grofcíková
A. Klimentova
I. Oenema-Mostert
Projetos