Artigos em revistas científicas

Artigos em revistas científicas

2021

Artigos Internacionais

  1. Abar, C. A. A. P., & Dos Santos, J. (2021). Mapeamento dos artigos publicados na Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo entre 2013 e 2018. REMATEC, 16(37), 01-13. https://doi.org/10.37084/REMATEC.1980-3141.2021.n37.p01-13.id259
     
  2. Abar, Celina A.A.P., Dos Santos, J., Almeida, M. V. (2021). Computational Thinking in Basic School in the Age of Artificial Intelligence: Where is the Teacher? Acta Scientiae, 23(6). https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.6869 
     
  3. Alves, S., Lopes-dos-Santos, P., Sanches-Ferreira, M., & Silveira-Maia, M. (2021). Exploring the multicomponent structure of acceptance attitudes in Portuguese children using the modified Chedoke-McMaster Attitudes toward Children with Handicaps Scale. European Journal of Educational Research, 10(4), 1963-1972. https://doi.org/10.12973/eu-jer.10.4.1963
     
  4. André, T., Fernandes, D., & Pinho, I. (2021). “UKIDS - Trash Value: Educating With Citizenship in an Interdisciplinary Context”. Discourse and Communication for Sustainable Education, 12(2), 125-142, 2021. Revista da UNESCO. Revista Sciendo. DOI: 10.2478/dcse-2021-0012.
     
  5. Araújo, S. B., & Antunes, A. A. (2021). Assessment of workplace-based learning: Key findings from na ECE professional master programme in Portugal. International Journal of Early Years Education, 29(3), 268-281. https://doi.org/10.1080/09669760.2021.1952854
     
  6. Baptista, S., Teixeira, A., Castro, L., Cunha, C., Serrão, C., Rodrigues, A., & Duarte, I. (2021). Physician burnout in primary care during COVID-19 pandemic: cross-sectional study in Portugal. Journal of Primary Care & Community Health. DOI: 10.1177/21501327211008437
     
  7. Bige Malundo, C. M., André João, K. S., Pires Rocha Silveira, A., & Dos Santos, J. (2021). O uso do GeoGebra para assegurar enriquecimento da comunicação matemática dos alunos: uma experiência na 7ª classe no contexto angolano. Revista Do Instituto GeoGebra Internacional De São Paulo, 10(2), 105–128. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2021.v10i2p105-128  
     
  8. Bolgenhagen, S. K., Cosme, A., & Pinheiro, A. (2021). Transição entre a Educação Pré-Escolar e o primeiro ano: desafios do contexto educativo português. Série-Estudos – Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, 26(56), 95-116. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i56.14429. https://serieucdb.emnuvens.com.br/serie-estudos/article/view/1442
     
  9. Carvalho, J. M. S., & Delgado, P. (2021). Childrens perceptions about contact and subjective well-being in residential and foster care. Pedagogia Social Revista Interuniversitaria 37, 115-128. http://dx.doi.org/10.7179/psri_2021.37.08
     
  10. Carvalho, J. M. S., Delgado, P., & Diogo, F. (2021). The impact of the management model on the principal’s leadership: the portuguese case. Revista Brasileira de Educação, 26.
     
  11. Carvalho, J. M.S., Delgado, P., & Diogo, F. (2021). O Impacto do Modelo de Gestão na Liderança dos Diretores: O Caso Português. Revista Brasileira de Educação, 26. https://doi.org/10.1590/S1413-24782021260070
     
  12. Carvalho, J.M.S., Delgado, P., & Correia, F. (2021). Perspetivas de Vida de Crianças e Jovens em Acolhimento Familiar e Residencial” Sociedad e Infancias 5, 133-144. http://dx.doi.org/10.5209/soci.67985
     
  13. Cavadas, B., & Aboim, S. (2021). Using PhET™ interactive simulation plate tectonics for initial teacher education. Geoscience Communication, 4(1), 43-56. https://doi.org/10.5194/gc-4-43-2021
     
  14. Ciampolini, V., Santos, F., Quinaud, R., Camiré, M., Migliano, M., Nascimento, J., & Milistetd, M. (2021). Cross-Cultural Adaptation and Psychometric Properties of the Portuguese Coaching Life Skills in Sport Questionnaire. SAGE Open, 11(2), 1-10. https://doi.org/10.1177/21582440211024224
     
  15. Cruz, M. (2021). CLIL Approach and the Fostering of “Creactical Skills” Towards a Global Sustainable Awareness. MEXTESOL Journal, 45(2). http://www.mextesol.net/journal/index.php?page=journal&id_article=23531
     
  16. D’Azevedo Breda, A. M., & Dos Santos, J. (2021). Aprendiendo funciones complejas con GeoGebra. Revista de la Academia Colombiana de Ciencias Exactas, Fisicas y Naturales. https://doi.org/10.18257/raccefyn.1504
     
  17. Dias Muto, J. H., Marson Postalli, L. M., & Sanches-Ferreira, M. (2021). Inclusão escolar de um aluno com deficiência intelectual: um estudo de caso desenvolvido em Portugal. Educação: Teoria E Prática, 31(64), https://doi.org/10.18675/1981-8106.v31.n.64.s14568
     
  18. Djamnezhad, D., Koltcheva, N., Dizdarevic, A., Mujezinovic, A., Peixoto, C., Coelho, V., Achten, M., Kolumbán, E., Machado, F., & Hofvander, B. (2021). Social and Emotional Learning in Preschool Settings: A Systematic Map of Systematic Reviews. Frontiers in Education. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.691670  
     
  19. Dos Santos, J., & Gomes, M. (2021). Classificação de ângulos através de uma estória em aulas de apoio a alunos com dificuldade de aprendizagem. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, 10(1), 19-48. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2021.v10i1p019-048  
     
  20. Duarte, P., & Moreira, A. I. (2021). Planificar (n)o ensino à distância: opções pedagógico-curriculares para o 1.º Ciclo. Revista Iberoamericana de Educación, 205-225. https://doi.org/10.35362/rie8514057
     
  21. Fernandes, D., Bayam, M., Fernandes, A. R. P., Monteiro, J., & Lopes, P. (2021).  Educação Financeira com o GeoGebra. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, 10(2). ISSN 2237-9657.
     
  22. Fuertes, M., da Costa Ribeiro, C., Barbosa, M., Gonçalves, J.L., Teodoro, A. T., Almeida, R., ... & Lamônica, D. A. C. (2021). Patterns of regulatory behavior in the still-face paradigm at 3 months: A comparison of Brazilian and Portuguese infants. PloS one, 16(6), e0252562.
     
  23. Fuertes, M., Gonçalves, J.L., Barbosa, M., Almeida, R., Lopes‐dos‐Santos, P., & Beeghly, M. (2021). A self‐comfort oriented pattern of regulatory behavior and avoidant attachment are more likely among infants born moderate‐to‐late preterm. Infancy, 27(1), 159-180.
     
  24. Graça, V., Quadros-Flores, P., & Ramos, A. (2021). The Challenges of Initial Teacher Training. International Journal Of Emerging Technologies In Learning, 16(18), 85-96. http://dx.doi.org/10.3991/ijet.v16i18.24237
     
  25. Graça, V., Quadros-Flores, P., & Ramos, A. (2021). The Pedagogical Integration of Digital Technologies in Initial Teacher Training. International Journal of Educational and Pedagogical Sciences, 15(4), 340 - 348. ISNI: 0000000091959263
     
  26. Graça, V., Quadros-Flores, P., & Ramos, Altina (2021). The Integration of the Digital Platform Educaplay. in Interdisciplinary Paths in the 1 st and 2 nd Basic Education Cycles. Athens Journal of Education, 8, 1-16.
     
  27. Graça, V., Quadros-Flores, P., Raposo-Rivas, M., & Ramos, A. (2021). As TIC na formação inicial de educadores e professores. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa 20(1), 27-37. https://doi.org/10.17398/1695-288X.20.1.27
     
  28. Jácome, C., Seixas, A., Serrão, C., Teixeira, A., Castro, L. & Duarte, I. (2021). Burnout in Portuguese physiotherapists during COVID-19 pandemic. Physiotherapy Research International.
     
  29. Hassani, S., Alves, S., Avramidis, E., & Schwab, S. (2021). The Circle of Friends intervention: a research synthesis. European Journal of Special Needs Education, 10.1080/08856257.2021.1911522.
     
  30. Lambert, F. (2021). ¿La Monja Alférez, Jeanne Baret, Jane Dieulafoy (y otras más) fueron viajeras ocultas en busca de otra identidade? Educación artística: Revista de Investigación, 12, 254-268. doi: http://dx.doi.org/10.7203/eari.12.20424 
     
  31. Makiadi Adão, J., André João, K. S., Pires Rocha Silveira, A., & Dos Santos, J. (2021). O uso do GeoGebra para a composição e decomposição de figuras geométricas: uma experiência com os alunos da 8ª classe no contexto angolano. Revista Do Instituto GeoGebra Internacional De São Paulo, 10(2), 129–146. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2021.v10i2p129-146 
     
  32. Martinek. T., Santos, F., Sá, C., & Saraiva, L. (2021). Teaching Personal and Social Responsibility (TPSR) in Teacher Education: Reflections and Future Direction. Journal of Education and Culture Studies, 5(2), 32-45. https://doi.org/10.22158/jecs.v5n2p32
     
  33. Miguel, C., Castro, L., Marques dos Santos, J. P., Serrão, C., & Duarte, I. (2021). Impact of COVID-19 on Medicine Lecturers’ Mental Health and Emergency Remote Teaching Challenges. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(13), 6792. MDPI AG. http://dx.doi.org/10.3390/ijerph18136792  
     
  34. Míguez-Álvarez, C., Cuevas-Alonso, M., & Cruz, M. (2021). The Relationship between Metacomprehension and Reading Comprehension in Spanish as a Second Language. Psicología Educativa, 28(1), 23-29. https://doi.org/10.5093/psed2021a26
     
  35. Montserrat, C., Delgado, P., Garcia-Molsosa, M., Carvalho, J. M. S. & Llosada-Gistau, J. (2021). Young Teenagers Views Regarding Residential Care in Portugal and Spain: A Qualitative Study. Social Sciences 10(2), 66. http://dx.doi.org/10.3390/socsci10020066
     
  36. Newman, T., Black, S., Santos, F., Jefka, B., & Brennan, N. (2021) Coaching the development and transfer of life skills: A scoping review of facilitative coaching practices in youth sports. International Review of Sport and Exercise Psychology. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/1750984X.2021.1910977
  37. Newman, T.J., Santos, F., Black, S., & Bostick, K. (2021). Learning Life Skills Through Challenging and Negative Experiences. Child and Adolescent Social Work Journal. Advance online publication.  https://doi.org/10.1007/s10560-021-00739-y
     
  38. Nunes, E., Ciampolini, V., Santos, F., Palheta, C., Nascimento, J., & Milistetd, M. (2021). Composite vignettes of former Brazilian high-performance volleyball athletes’ perspective on life skills learning and transfer. Journal of Sports Sciences, 39(23), 2674-2682. https://doi.org/10.1080/02640414.2021.1951054
     
  39. Pereira, P., Marinho, D., & Santos, F. (2021) Positive Motivational Climates, Physical Activity and Sport Participation Through Self-Determination Theory: Striving for Quality Physical Education. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 92(6), 42-47. https://doi.org/10.1080/07303084.2021.1936307
     
  40. Rita, A., Vella, S., & Santos, F. (2021). Mental Health, Sport, and Positive Youth Development in Prison Systems: How Can We Move Research and Practice Forward? Frontiers in Psychology, 12, 1-5. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.598766
     
  41. Sanches-Ferreira, M., Alves, S., Silveira-Maia, M., Santos, M., Tosto, C., Chifari, A., McGee, C., Savio, N.L., Bilanin, S., & Merlo, G. (2021). A Systematic Review Of Behavioral Interventions For Elementary School Children With Social, Emotional And Behavioral Difficulties: Contributions From Single-Case Research Studies. European Journal of Educational Research, 10(1), 241-259. https://doi.org/10.12973/eu-jer.10.1.241
     
  42. Santos, F., & Callary, B. (2021). Lifelong learning and transfer of psychosocial attributes across adult sport: Can we move beyond youth sport? Sports Coaching Review. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/21640629.2021.1920154
     
  43. Santos, F., Camilo, A., Pereira, P., & Cardoso, A. (2021). University sports in Portugal: New questions and new possibilities. Retos, 44, 456-463. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.88635
     
  44. Santos, F., Cardoso, A., Pereira, P., & Strachan, L. (2021). Coach Training Within the Covid-19 Pandemic: Challenges and Potential Pathways. Frontiers in Psychology, 12, 1-5. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.570706
     
  45. Santos, F., Neves, R., & Parker, M. (2021) Connecting TPSR and Professional Development: Implications for Physical Education Teachers and Facilitators. Strategies, 34(6), 11-17. https://doi.org/10.1080/08924562.2021.1977750
     
  46. Saraiva, L., Pontes, S., Santos, F., & Sá, C. (2021). El recreo escolar en la Educación Infantil: desafíos y oportunidades de múltiples aprendizajes. Sportis, 7(1), 91-110.
     
  47. Serrão, C., Duarte, I., Castro, L., & Teixeira, A. (2021). Burnout and Depression in Portuguese Healthcare Workers during the COVID-19 Pandemic- The Mediating Role of Psychological Resilience. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18. https://doi.org/10.3390/ijerph18020636 
     
  48. Thoburn, J., Berti, C., Canali, C., Delgado, P., Neve, E., & Vecchiato, T. (2021). Looking back- Looking forward: messages from experienced social workers for the recently qualified. Pedagogia Social Revista Interuniversitaria, 38. http://dx.doi.org/10.7179/psri_2021.38.10.

Artigos Nacionais

  1. Antunes, A. P., & Araújo, S. B. (2021). Ensino de investigação qualitativa em psicologia (da educação): Impacto percebido em alunos de mestrado. Revista Lusófona de Educação, 51, 153-169. http://doi: 10.24140/issn.1645-7250.rle51.10
     
  2. Araújo, D., Monteiro, H., Timóteo, I., Pinto, R., Sampaio, R., & Veiga, S. (2021). Resgatando o sentido emancipatório da Educação Social na resposta à crise pandémica: um olhar a partir da formação e dos estágios de licenciatura, Sensos-e, 8, 134-142. DOI: 10.34630/sensose.v7i2.3677
     
  3. Barros, S., Peixoto, C., Pessanha, M., Ferreira, T., Barros, A., Kiel, E., Weiß, S., & Keller-Schneider, M. (2021). Choosing a teaching career in Portugal: Motives and self-efficacy of master students. Revista Portuguesa de Educação, 34(1). http://dx.doi.org/10.21814/rpe.18401
     
  4. Bettega, O., Reverdito, R., Santos, F., & Galatti, L. (2021). Do papel do treinador ao ambiente competitivo no futebol infantil: O que está em jogo? Movimento, 27(1), 1-16. https://doi.org/10.22456/1982-8918.107418
     
  5. Delgado, P., Carvalho, J. M.S., Pereira, P., & Martins, P. (2021). Que fatores contribuem para o sucesso da gestão escolar? A perspetiva dos diretores. Revista Portuguesa de Educação 34 (1), 73-94.
     
  6. Dos Santos, J., & Silveira, A. (2021). Formação de formadores e formação piloto de professores de Matemática com o GeoGebra em contexto STEAM. Sensos-e, 8(1), 88–100.
     
  7. Duarte, P. (2021). A gestão educacional: 5 desafios contemporâneos. Medi@ções: Revista OnLine, 9(9), 102-116.
     
  8. Duarte, P. (2021). Por um currículo que nos una: uma reflexão educativa em tempos de covid 19. Saber & Educar, 1-12. http://dx.doi.org/10.17346/se.vol29.398
     
  9. Duarte, P., & Moreira, A. I. (2021). Os futuros professores e a investigação-ação: das práticas às conceções. Indagatio Didactica, 13(4), 145-160. doi:10.34624/id.v13i4.26293
     
  10. Duarte, P., & Moreira, A. I. (2021). Uma educação com futuro: princípios com presente. Revista Lusófona de Educação, 177-191. doi: 10.24140/issn.1645-7250.rle53.10
     
  11. Duarte, P., Moreira, A. I., Magalhães, M., & Araújo, M. J. (2021). Na encruzilhada de opções educativas. Um estudo exploratório sobre o ensino a distância no 1.º Ciclo do Ensino Básico. Sensos-e, 8(1), 64-76. https://doi.org/10.34630/sensose.v8i1.3788
     
  12. Ferreira, S., Teixeira, D., Marta, M., & Araújo, S. B. (2021). Prática educativa supervisionada em creche: Uma experiência pikleriana em contexto português. Revista Practicum, 6(1), 59-74. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v6i1.10194.
     
  13. Lambert, F. (2021). Bernardo Soares: the never accomplished travel(s) – writing and seeing”. Revista Portuguesa de Humanidades – Estudos Literários. Braga: UCP
     
  14. Lopes, S., Delgado, P., & Araújo, M. J. (2021). Aprender num espaço partilhado: Métodos mistos e novas formas de construir conhecimento. Um estudo na ESE P.Porto em contexto de pandemia. Sensos-e 8(1), 32-42.
     
  15. Moreira, A. I., Sousa, M. E., & Duarte, P. (2021). Uma flor com História: ensinar o fim da ditadura em Portugal a partir de uma narrativa literária. Tempo & Argumento, 13(33), 1-30. https://doi.org/10.5965/2175180313332021e0106.
     
  16. Moreira, C. Fernandes, D., & Coelho, D. (2021). Aprender Matemática na Prática de Ensino Supervisionada, em contexto educativo COVID-19. Indagatio Didactica, 13(3), p. 151-171.
     
  17. Rathwell, S., Gaion, P., Santos, F., Caruzzo, A., Lima, R., Gobbi, V., & Junior, J. (2021). Psychometric properties of the of the University Sport Experiences Scale — Portuguese. Motricidade, 17(3), 242-254. https://doi.org/10.6063/motricidade.23288.
     
  18. Rosa, V., Maia, J. S., & Mascarenhas, D. (2021). A participação de Portugal no inquérito internacional PIRLS (2011-2016). Indagatio Didactica 13(3), 37-55. https://doi.org/10.34624/id.v13i3.25503. https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/25503.   
     
  19. Santos, F., Camiré, M., MacDonald, D., Strachan, L., Ferreira, M., & Rathwell, S. (2021). Culture, Policies, and a Move to Integrate an Assets-based Approach to Development in the Portuguese Sport System. Motricidade, 17(3), 208-213. https://doi.org/10.6063/motricidade.23842
     
  20. Serrão, C., Castro, L., Teixeira, A., Rodrigues, A., & Duarte, I. (2021). Resiliência em Médicos: Contributos para a Validação da Versão Portuguesa da Escala de Resiliência. Acta Médica Portuguesa, 34. https://doi.org/10.20344/amp.14657
     
  21. Silva, T., & Pinheiro, A. (2021). Brincar e intervir à distância: Uma missão (quase) impossível. Sensos-e, 8(1), 43-54. https://doi.org/10.34630/sensose.v8i1.3791.  

2020

Artigos Internacionais

  1. Araújo, S. B., & Bussey, K. (2020). Initial professional studies for working with children under-three: Contemporary trends in Europe and Australasia. Educação UNISINOS24https://doi.org/10.4013/edu.2020.241.12
     
  2. Breda, A., Dos Santos, J., Neves, A., Trocado, A. (2020). Représentation de la courbe intersection d'une quadrique et d'une quartique. Quadrature118, 31-37.
     
  3. Carvalho, J. M. S., Delgado, P., Montserrat, C., Llosada-Gistau, J., & Casas, F. (2020). Subjective Well-Being of Children in Care: Comparison Between Portugal and Catalonia. Child and Adolescent Social Work Journal, 1-10. https://doi.org/10.1007/s10560-020-00675-3
     
  4. Carvalho, J. M. S., Pinto, V., & Delgado, P. (2020). Decision making process in the child protection system: A comparative study between students and professionals in Portugal. Journal of Family Trauma, Child Custody & Child Developmenthttps://doi.org/10.1080/15379418.2020.1729922   
     
  5. Delgado P., & Baptista, R. (2020). A mediação socioeducativa no Acolhimento Familiar na Perspetiva da Educação Social. Laplage em Revista6(3), 64-74. https://doi.org/10.24115/S2446-6220202063930
     
  6. Delgado, P. (2020). O acolhimento familiar de crianças em Portugal – evidências e desafios. Polêmica20 (1), 23-42. https://doi.org/10.12957/polemica.2020.55975
     
  7. Duarte, I., Teixeira, A., Castro, L., Marina, S., Ribeiro, C. & Serrão, C. (2020).  Burnout among Portuguese healthcare workers during the COVID-19 pandemic. BMJ Public Health, 20, 1885. https://doi.org/10.1186/s12889-020-09980-z   
     
  8. Fernandes, D. et al. (2020). “Youth Start Social Entrepreneurship Program for Kids: Portuguese UKIDS-Case Study”. Discourse and Communication for Sustainable Education10(2), 33-48. https://doi.org/10.2478/dcse-2020-0016
     
  9. Fernandes, D. & Ferreira, J. (2020). As potencialidades do Geogebra no 1.º Ciclo do Ensino Básico. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo9(2), 52-77. http://revistas.pucsp.br/IGISP/issue/view/2335
     
  10. Grimaldi, J., Pozo, C., Canzani, G., Olmo, O, Juan, Ll., Casado, J., Dos Santos, J., Torres, A. (2020) Matemáticas en casa: multiplicando aprendizajes. Suma 94http://revistasuma.fespm.es/wp-content/uploads/2020/09/S94_103-110.pdf
     
  11. Lambert, M.F. (2020). Estética [e Exotismo] nas Viagens ao Egipto: Eça de Queiroz e Visconde de Benalcanfor versus Gérard de Nerval, Gustave Flaubert e Théophile Gautier. El Próximo Oriente antiguo y el Egipto faraónico en España y Portugal. Viajeros, pioneros, coleccionistas, instituciones y recepción (Barcino Monographica Orientalia 13). Sociedad Luso-Gallega Estudios Mesopotámicos.
     
  12. Luzak, A., Guadalupe, A., Sjödin, A., Decelis, A., Polito, A., Page, A., Owen, C., Nightingale, C., Flexeder, C., Sluijs, E., Cardon, G., Schulz, H., Huybrechts, I., Puder, J.J., Adams, J., Mota, J., Casajús, J., Steene-Johannessen, J., Northstone, K., … Ahrens, W. (2020). “Socioeconomic Patterning of Children's Accelerometer-Assessed Physical Activity Intensities and Adiposity: A Pooled Analysis of Individual-Level Data for 26,915 Children and Adolescents from 36 European Cohorts”. SSRNhttp://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3551423
     
  13. MacDonald, D., Camiré, M., Erikson, K., Santos, F. (2020). Positive youth development related athlete experiences and coach behaviors following a targeted coach education course. International Journal of Sports Science & Coachinghttp://dx.doi.org/10.1177/1747954120942017
     
  14. Macedo, A. C. V. de. (2020). O Mundo em Que Vivi e Rio sem Ponte de Ilse Losa: entre História e ficção. Boletín Galego de Literatura, (57), 17-29. https://doi.org/10.15304/bgl.57.7133
     
  15. Melo, M., Santos, F., Wright, P., Sá, C., Saraiva, L. (2020). Strengthening the Connection between Differentiated Instruction Strategies and Teaching Personal and Social Responsibility: Challenges, Strategies, and Future Pathways. Journal of Physical Education, Recreation & Dance91(5), 28-36.
     
  16. Moreira, A., Duarte, P., Rothes, L., Diogo, F. (2020). “Eu, quando era pequeno, gostava da escola… de comer na cantina”: perspetiva(s) dos adultos sobre a organização escolar". Educação (UFSM)45 (2020). http://dx.doi.org/10.5902/1984644439626
     
  17. Newman, T., Santos, F., Cardoso, A., & Pereira, P. (2020). The Experiential nature of coach education within a positive youth development perspective: Implications for practice and research. International Sport Coaching Journal7(3), 398-406. https://doi.org/10.1123/iscj.2019-0106
     
  18. Palheta, C., Ciampolini, V., Nunes, E., Santos, F., Milistetd, M. (2020). Between intentionality and reality to promote positive youth development in sport-based programs: A case study in Brazil. Physical Education and Sport Pedagogyhttps://doi.org/10.1080/17408989.2020.1792870
     
  19. Pereira, P., Santos F., & Marinho D. (2020) Examining Portuguese high school students’ attitudes toward physical education. Frontiers in Psychology11, 1-11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.604556
     
  20. Pinto, A., Silva, F. R., Delgado, P. & Diogo, F. (2020). O ensino vocacional secundário: Contexto político e práticas escolares de uma oferta de ensino descontinuada. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, Arizona, 28(40). https://doi.org/10.14507/epaa.28.4098
     
  21. Pinto, C., Cruz, M., Orange, E. (2020). From European heritage to 21st century European pro-active citizenship: “Luko’s Journey”. MEXTESOL Journal44(3). https://www.mextesol.net/journal/index.php?page=journal&id_article=21237
     
  22. Ribeiro, D., Correia, A., & Monteiro, S. (2020). Cultura e educação: contornos (in)desejáveis numa sociedade multifacetada. Revista Educação & Cultura Contemporânea17(50), 207-235.
     
  23. Santos, F., Bean, C., Azevedo, N., Cardoso, A., Pereira, P., Cruz, H. (2020). Moving from an implicit to an explicit approach of life skills development and transfer: The case of surfing in schools. Sage Open10(2), 1-10. https://doi.org/10.1177/2158244020933316
     
  24. Santos, F., Callary, B. (2020). An athlete’s journey to become a positive development-focused coach through professional football: Moving between theory and practice. Sport Coaching Review9(1), 71-94. https://doi.org/10.1080/21640629.2018.1558897
     
  25. Santos, F., Farias, C., Hilvoorde, I., Gould, D., Pereira, P. (2020). Implementing positive youth development in primary physical education: The learning trajectories of a physical education department head. Retos38, 528-536.
     
  26. Santos, F., Miguel, J., Wright, P., Sá, C., & Saraiva, L. (2020). Exploring the impact of a TPSR program on transference of responsibility goals within a preschool setting: An action research study. International Journal of Environmental Research and Public Health17, 1-12. https://doi.org/10.3390/ijerph17249449
     
  27. Santos, F., Rathwell, S., Trindade, A., Lima, R., Gobbi, V., & Gaion, P. (2020). Brazilian coaches’ role in facilitating positive development through university sport. Retos40, 186-197.
     
  28. Saracho Arnáiz, M. (2020). Mapas conceptuales para la enseñanza-aprendizaje de fraseología en español lengua extranjera (ELE), Lingüistica en la red, LinRed, 17. http://www.linred.es/numero17_monografico.html
     
  29. Seabra, A., Brito, J., Figueiredo, P., Beirão, L., Seabra, A., Carvalho M.J., Abreu, S., Vale, S., Pedretti, A., Nascimento, H., Belo, L., Rêgo, C. (2020). School-based soccer practice is an effective strategy to improve cardiovascular and metabolic risk factors in overweight children. Progress in Cardiovascular Diseaseshttps://doi.org/10.1016/j.pcad.2020.07.007
     
  30. Serrão, C., Duarte, I., Castro, L., Teixeira, A. (2020). Burnout and Depression in Portuguese Healthcare Workers During the COVID-19 Pandem-ic—The Mediating Role of Psycho-logical Resilience. International Journal of Environmental Research in Public Health, 17. https://doi.org/10.3390/ijerph
     
  31. Sousa, A.; Rodrigues, P.; Maia-Lima, Cláudia; Pinto, A.; Barbot, A. (2020). Learning about UV radiation and sustainability with arduino and sensors, International Journal of Curriculum and Instruction12, 422-432. http://ijci.wcci-international.org/index.php/IJCI/article/view/349
     
  32. Steene-Johannessen, J., Herman, B., Eirik, K., Kolle, E., Northstone, K., … Vale, S. (2020). “Variations in accelerometry measured physical activity and sedentary time across Europe – harmonized analyses of 47,497 children and adolescents”. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity17https://doi.org/10.1186/s12966-020-00930-x
     
  33. Strachan, L., Santos, F., & MacDonald, D. (2020). Insights into Creating and Implementing Project SCORE!: Lessons Learned and Future Pathways. Journal of Sport Psychology in Actionhttps://doi.org/10.1080/21520704.2020.1798574
     
  34. Vale, S. & Mota, J. (2020). “Adherence to 24-hour movement guidelines among Portuguese preschool children: the Prestyle Study”, Journal of Sports Scienceshttps://doi.org/10.1080/02640414.2020.1775385

Artigos Nacionais

  1. Diogo, V., Diogo, F. & Teixeira, I. (2020). Perspetivas de liderança no «sistema concreto de ação» de escolas públicas no distrito do Porto, Sensos-e, 7(2). https://doi.org/10.34630/sensose.v7i2.3554
     
  2. Fernandes, D. Cravo, C. & Guedes, T. (2020). Observar, manipular e comunicar sequências e regularidades da Ribeira do Porto. Revista Online Indagatio Didactica, 12(5), 369-392. https://proa.ua.pt/index.php/id/issue/view/738
     
  3. Fernandes, D. Ferreira, A. (2020). O Calculador Multibásico na Educação de Infância RevistaOnline Indagatio Didactica, 12(5), 345-368. https://proa.ua.pt/index.php/id/issue/view/738
     
  4. Fernandes, D., André, T. (2020). Projeto UKIDS – valorizar o desafio Trash Value em contexto interdisciplinar. Revista Online Indagatio Didactica, 12(3), 437-470. https://proa.ua.pt/index.php/id/issue/view/648
     
  5. Fernandes, D., Teixeira, A. & Duarte, P. (2020). O poder de uma imagem na resolução de problemas. Revista Online Indagatio Didactica, 12(3), 383-410. https://proa.ua.pt/index.php/id/issue/view/648
     
  6. Fernandes, F., & Barros, S. (2020). Intervenção psicossocial com pessoas idosas e jovens voluntários: "Vínculos entre pessoas, novos raios de luz na vida". Sensos-e, 7(3), 87-100. https://parc.ipp.pt/index.php/sensos/index
     
  7. Gouveia, A., Sanches-Ferreira, M., & Silveira-Maia, M. (2020). A Educação Inclusiva na Perspetiva de Educadores de Infância. Sensos-e, 7(3), 41-56.
     
  8. Lambert, M.F. (2020) O tempo como medi[a]dor estético: criação e receção da obra. Revista invisibilidades, 13. APEVC. https://doi.org/10.24981.16470508.13.15
     
  9. Lambert, M.F. (2020). Viagens ecléticas, residências e obras: Maria Graham artista-autora-viajante. Midas, 11.
     
  10. Mascarenhas, D., Montenegro, A., Martinho, M. H.& Maia, J. S. (2020). "Representações gráficas em forma de quadros por crianças na educação pré-escolar". Sensos-e 7(1), 26-45. https://doi.org/10.34630/sensos-e.v7i1.3551
     
  11. Mascarenhas, D., Sousa, F., Martinho, M. H. & Maia, J. S. (2020). "Desenvolver o sentido de número no 1.º ano através de uma Gallery Walk". Sensos-e, 7(2), 31-39. https://doi.org/10.34630/sensose.v7i2.3553
     
  12. Monteiro, S., Sanches-Ferreira, M., & Alves, S. (2020). Implementação do Decreto-Lei n.º 54/2018: experiências e perceções de uma equipa multidisciplinar. Sensos-e, 7(3), 70-86.
     
  13. Nogueira, L., Maia-Lima, C., Couto, A., Almeida, C., & Silva, F. (2020). A spiral of learning around the snail: A STEAM approach in a daycare setting. Sensos-e, 7(3), 3-14. https://doi.org/10.34630/sensose.v7i3.3690
     
  14. Pinto, A., Silva, F., Diogo, F., & Delgado, P. (2020). Cursos profissionais do Ensino Secundário: processos, impactos e desafios. Sensos-e, 7(1), 46-56.
     
  15. Quadros-Flores, P., Mascarenhas, D., Machado, M. (2020). O método de Polya e a Gamificação como estratégias na resolução de problemas. Revista Practicum, 5(2), 47-64. https://doi.org/410.24310/RevPracticumrep.v5i2.10227
     
  16. Raposo-Rivas, M.; Quadros-Flores, P.; Martínez-Figueira, E.; Pereira da Silva, A., & Tellado González, F. (2020). Utilización de TIC para la innovación en el Prácticum (Use of ICT for innovation in Practicum). Revista Practicum 5(1), 22-36. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v5i1.9814
     
  17. Ribeiro, D. (2020). Investigação-ação-formação. Relatos de construção e reconstrução do saber profissional de educadores. Estreia diálogos. Revista da Rede Internacional de Investigação-Ação colaborativa, 5(1), 35-46.
     
  18. Ribeiro, D., Correia, A., & Monteiro, S. (2020). Cultura e educação: contornos (in)desejáveis numa sociedade multifacetada. Revista Educação & Cultura Contemporânea, 17(50), 207-235.
     
  19. Rosa, V., Maia, J. S., Mascarenhas, D. & Teodoro, A. (2020). "PISA, TIMSS e PIRLS em Portugal: uma análise comparativa". Revista Portuguesa de Educação, 33(1), 94-120. http://doi.org/10.21814/rpe.18380
     
  20. Rothes, L., Queirós, J. (2020). "O Programa Internacional para a Avaliação das Competências dos Adultos (PIAAC) e a promoção das competências de numeracia da população portuguesa". Saber & Educar. http://dx.doi.org/10.5902/1984644439626
     
  21. Santos, A. R., & Bertão, A. (2020). The impact of the participatory action research methodology in monitoring families benefiting from Social Insertion Income. Sensos-e, 7(2), 5-13. https://parc.ipp.pt/index.php/sensos/issue/current
     
  22. Santos, F., Neves, R., Pereira, P., Cardoso, A. (2020). O currículo de educação física e as life skills: Processos e estratégias de intervenção. Motricidade, 16(2), 135-143.
     
  23. Serrão, C., & Peixoto, C. (2020). Impacto de práticas breves de mindfulness no otimismo, vergonha interna e stresse percebido de estudantes do ensino superior. Sensos-e, 7(2), 85-96. https://doi.org/10.34630/sensose.v7i2.3676
     
  24. Serrão, C., & Veiga, S. (2020). Fontes de informação sobre saúde: Resultados obtidos junto de um grupo de pessoas idosas. Sensos-e, 7(2), 134-142.
     
  25. Serrão, C., Castro, L., Teixeira, A., Rodrigues, A. R., & Duarte, I. (in press, 2020). Resiliência em médicos: contributos para a validação da versão portuguesa da Escala de Resiliência. Ata Médica Portuguesa.
     
  26. Silva, S., Mascarenhas, D. & Pinto, A. (2020). "A renovação da caixa métrica: um recurso potenciador da articulação curricular no 1.º CEB". Sensos-e, 7(3), 24-40. https://doi.org/10.34630/sensose.v7i3.3681
     
  27. Vaz, I., Serrão, C., Teixeira, A., Castro, L., & Duarte, I. (2020). O Impacto da COVID-19 nos Farmacêuticos Portugueses: Fadiga e Exaustão Emocional. [The Impact of COVID-19 on Portuguese Pharmacists: Fatigue and Emotional Exhaustion]. Revista Portuguesa De Farmacoterapia, 12(3). https://doi.org/10.25756/rpf.v12i3.247
     
  28. Veiga, S., & Lopes, H. (2020). Serviços de Apoio Psicológico ao estudante de ensino superior. As experiências do Centro de Intervenção Psicopedagógica e do Gabinete de Orientação e Integração: confluências e especificidades. Sensos-e, 7(1), 57-66. https://doi.org/10.34630/sensos-e.v7i1.3625
     
  29. Veiga, S., & Santos, A. (2020). Potencialidades e constrangimentos no desenvolvimento de uma relação de ajuda em contexto do Rendimento Social de Inserção. Sensos-e, 7(1), 90-98. https://doi.org/10.34630/sensos-e.v7i1.3625

2019

Artigos Internacionais

  1. Andrade, F., Quadros-Flores, P., & Pinto, A. (2019). Gamification as a strategy for promoting child involvement: A study on spatial orientation in the 1st CEB. International Journal of Advanced Engineering Research and Science, 6(11). https://dx.doi.org/10.22161/ijaers.611.62
     
  2. Breda, A., & Dos Santos, J. (2019). Spherical Tiling with GeoGebra. Resonance24(8), 861-873.
     
  3. Cadima, J., Barros, S., Ferreira, T., Serra-Lemos, M., Leal, T., & Verschueren, K. (2019). Bidirectional associations between vocabulary and self-regulation in preschool and their interplay with teacher–child closeness and autonomy support. Early Childhood Research Quarterly, 46, 75-86, https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2018.04.004
     
  4. Camiré, M., & Santos, F. (2019). Promoting positive youth development and life skills in youth sport: Challenges and opportunities amidst increased professionalization. Journal of Sport Pedagogy and Research, 5(1), 27-34.
     
  5. Coelho, V., Barros, S., Burchinal, M. R., Cadima, J., Pessanha, M., Pinto, A. I., Peixoto, C., & Bryant, D. M. (2019). Predictors of parent-teacher communication during infant transition to childcare in Portugal. Early Child Development & Care, 189(13), 2126–2140. https://doi.org/10.1080/03004430.2018.1439940
     
  6. Correia, N., & Equipa “PrimeirosAnos”. (2019). ‘PrimeirosAnos.pt’: Um blogue sobre educação de infância baseado em investigação. Cadernos de Educação de Infância, 117, 37-38.
     
  7. Cruz, M. (2019).  Escaping from the traditional classroom - The 'Escape Room Methodology' in the Foreign Languages Classroom. Babylonia - Rivista svizzera per l’insegnamento delle lingue3, 26-29.
     
  8. Cruz, M. (2019).  Los contactos del espanol con lenguas amerindias y europeas de migraciôn en la clase de ELE. reCHERches - Culture et Histoire dans l'Espace Roman: Excepción y excepcionalidad en lengua española, 63-81. http://pus.unistra.fr/en/printable/?GCOI=28682100159280
     
  9. Delgado, P., Bernedo, I., Carvalho, J.M.S., Salas, M., & García-Marín, M. (2019). Foster Carers’ Perspectives about Contact in Portugal and Spain. International Journal of Social Science Studies7(6), 145-153 https://doi.org/10.11114/ijsss.v7i6.4502
     
  10. Delgado, P., Carvalho, J.M.S., Montserrat, C., & Llosada-Gistau, J. (2019). The Subjective Well-Being of Portuguese Children in Foster Care, Residential Care and Children Living with their Families: Challenges and Implications for a Child Care System Still Focused on Institutionalization. Child Indicators Research.
     
  11. Dos Santos, S; Santos, A.; Vale, S.; Mota, J. (2019). "Association between moderate and vigorous physical activity and gross motor coordination in preschool children", Journal of Motor Learning and Development.
     
  12. Gaion, P., Millsted, M., Santos, F., Contreira, A., Arantes, L., & Caruzzo, N. (2019). Coaching positive youth development in Brazil: Recommendations for coach education programs. International Sport Coaching Journal, 7(1), 82-88.
     
  13. Oliveira-Martins, S. & Sanches-Ferreira, M. (2019). Tradução, adaptação e estudo das propriedades psicométricas da Participation and Environment Measure for Children and Youth (PEM-CY). Análise Psicológica2, 223-234.  https://doi.org/10.14417/ap.1436 
     
  14. Orange, E., Quadros-Flores, P., & Patricia, F. (2019). Who was teaching whom? : flipping higher education. International Journal of Advanced Engineering Research and Science, 6(11). https://dx.doi.org/10.22161/ijaers.611.61
     
  15. Pavão, I., Santos, F., Wright, P., & Gonçalves, F. (2019). Implementing the teaching personal and social responsibility model within preschool education: strengths, challenges and strategies. Curriculum Studies in Health and Physical Education, 10(1), 51-70.
     
  16. Pereira, P., Bento, F., & Santos, F. (2019). Influence of students’ cognitive processes on physical education teachers’ thought process. Journal of Physical Education and Sport, 19(3), 883-889.
     
  17. Pinho, M. I., Fernandes, D., Serrão, C., & Mascarenhas, D. (2019). Youth start social entrepreneurship program for kids: Portuguese UKIDS-case study. Discourse and communication for sustainable education, 10 (2), 33-48.
     
  18. Pinto, A. I., Cadima, J., Coelho, V., Bryant, D. M., Peixoto, C., Pessanha, M., Burchinal, M. R., & Barros, S. (2019). Quality of infant child care and early infant development in Portuguese childcare centers. Early Childhood Research Quarterly48, 246–255. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2019.04.003
     
  19. Pinto, R.; Vale, S.; João, P. V. (2019). "Chracteristics of Steps and analyses of the technical procedure of the block in the middle men`s. Journal of Sports Sciencehttps://doi.org/10.17265/2332-7839/2019.04.004
     
  20. Sanches-Ferreira, M., Alves, S., Silveira-Maia, M., Gomes, M., Santos, B. & Lopes-dos-Santos, P. (2019). Participation in Leisure Activities as an Indicator of Inclusion: A comparison between Children with and without Disabilities in Portugal. European Journal of Educational Research8, 221-232. https://doi.org/10.12973/eu-jer.8.1.221
     
  21. Santos, F., Camiré, M., MacDonald, D., Conceição, M., Silva, A. (2019). Process and outcome evaluation of a positive youth development-focused coach education course. International Sport Coaching Journal, 6(1), 1-12. https://doi.org/10.1123/iscj.2017-0101
     
  22. Santos, F., Corte-Real, N., Regueiras, L., Wright, P., Dias, C., & Fonseca, A. (2019). Tool for assessing responsibility-based education (TARE) in the Portuguese context: Instrument adaptation and reliability assessment. Ibero-American Journal of Exercise and Sports Psychology, 14(2), 102-107. 
     
  23. Santos, F., Gould, D., & Strachan, L. (2019). Research on positive youth development-focused coach education programs: Future pathways and applications. International Sport Coaching Journal, 6(1), 132-138.
     
  24. Santos, F., Strachan, L., & Pereira, P. (2019). How to promote positive youth development in physical education? The experiences of a physical educator and students through the delivery of Project SCORE!. The Physical Educator10.18666/TPE-2019-V76-I4-8975
     
  25. Santos, F., Strachan, L., Gould, D., Pereira, P., & Machado, C. (2019). The role of team captains in integrating positive teammate psychological development within high performance sport. The Sport Psychologist, 33(1), 1-11. 10.1123/tsp.2017-0135
     
  26. Serrão, C. & Alves, S. (2019). Effects of Mindfulness-Based Cognitive Therapy on a Group of Postgraduate Students: An Exploratory Study. Alternative and Complementary Therapies 25(1), 37-42. https://doi.org/10.1089/act.2018.29206.cse
     
  27. Silva, A. & Quadros-Flores, P. (2019). Mediated Information and Flipped Classroom -Information Retention Level Assessment. International Journal of Advanced Engineering Research and Science, 6(8). https://dx.doi.org/10.22161/ijaers.68.3

Artigos Nacionais

  1. Silva, T., Pinheiro, A. (2019). Robot confidente: brincar aos valores na infância. Sensos-E, 6(2), p. 109-123. https://doi.org/10.34630/sensos-e.v6i2.3479]
     
  2. Figueiredo, A., Maia-Lima, C., & Couto, Angela (2019). As tecnologias de apoio ao conhecimento matemático: Uma experiência no 2.º CEB. Sensos-e, VI (2), 20-35. DOI 10.34630/sensose.v6i2.3467
     
  3. Marques, S., Couto, A., & Maia-Lima, Cláudia (2019). Contextualização de problemas de matemática: Suporte para uma aprendizagem com significado. Sensos-e, VI (2), p. 36-50. DOI 10.34630/sensos-e.v6i2.3468
     
  4. Delgado, P., Carvalho, J.M.S., & Correia, F. (2019).  Viver em acolhimento familiar ou residencial: O bem-estar subjetivo de adolescentes em Portugal. Psicoperspectivas, 18(2).  
     
  5. Correia, F., Azevedo, S. & Delgado, P. (2019). A profissionalização da Educação Social em Portugal: uma análise comparativa das representações da profissionalidade dos finalistas e diplomados. Sensos-E, Vol. VI, n.º 3, p. 39-50
     
  6. Delgado, P., & Marí, R. (2019). O acolhimento familiar na literatura infantil: histórias de violência com um final feliz. Sensos-E, Vol. VI, n.º 2, p. 95-108 
     
  7. Cruz, M. (2019). Escape 2 Educate': a metodologia "Escape Room" no ensino de inglês no 1º CEB. Revista Sensos-e, 6(2), p. 3-19. Disponível em https://parc.ipp.pt/index.php/sensos/article/view/3466/1452.
     
  8. Graça, V., Quadros-Flores, P., & Ramos, A. (2019). Renovação metodológica no ensino primário: o olhar de um estudante estagiário. Sensos-e | VI (2), p. 124-133| DOI 10.34630/sensos-e.v6i2.3495
     
  9. Souza, F., Melo, I., Coelho, M. J., & Quadros-Flores, p. (2019). Novo olhar sobre a prática educativa no 1º. Ciclo do Ensino Básico: “Do real ao virtual”. Sensos-e |VI (2). p. 146- 159 DOI 10.34630/sensos-e.v6i2.3482
     
  10. Cardoso, M., & Delgado, P. (2019). Impacto do Pronatec prisional na trajetória de vida de apenados do Presídio Estadual de Júlio de Castilhos, RS, Brasil. InterAção, vol 10, ed.1, p. 105-119. http://dx.doi.org/10.5902/2357797538057  
     
  11. Carvalho, J. S. M., Delgado, P., & Pinto, V. S. (2019). O contacto no acolhimento familiar. Discursos, representações e desafios para o desenvolvimento da relação entre famílias e profissionais. Configurações Revista de Sociologia, 23, p. 31-52, 10.4000/configuracoes.7317
     
  12. Rothes, L. (2019). "Literacia de adultos, cidadania e educação social". Laplage em Revista 5 (2): 50. http://dx.doi.org/10.24115/s2446-6220201952663, p.50-60.
     
  13. Cruz, M.; Costa, J.; Flores, P.; Oliveira, S.; Silva, P. (2019). O Projeto CLIL4U: implementação, monitorização e avaliação de um projeto de ensino bilingue no 1º Ciclo do Ensino Básico 14(31), p. 146-167. Disponível em https://www.uninter.com/intersaberes/index.php/revista/article/view/1530/414334.
     
  14. Delgado. P. (2019). O estudo de Caso na investigação qualitativa: do desenho à aplicação. InterAção, vol.10, ed.1, p. 81-90. http://dx.doi.org/10.5902/2357797536617
     
  15. Lambert, M.F. (2019) “IMPERMANÊNCIA e QUEDA - COREOGRAFIAS da FORTUNA [e do erro]”. FLUP. Revista CEM, nº 9. 

2018

Artigos Internacionais 

  1. Alves, C., & Serrão, C. (2018). Fatores de risco para a ocorrência de violência contra a pessoa idosa: revisão sistemática. Pan American Journal for Ageing Research, 6 (2), 58-71.
     
  2. Andaki, A., Mendes, E., Tinoco, A., Santos, A., Vale, S., Mota, J. (2018). Waist circumference percentile in children from municipalities of developed and developing countries. Motriz. Revista de Educação Física, 23.
     
  3. Santos, A., Silva-Santos, S., Duncan, M., Vale, S., Mota, J. (2018). Relationship Among Changes in Sedentary Time, Physical Activity, and Body Mass Index in Young Schoolchildren: A 3-Year Longitudinal Study. Pediatric Exercise Science 30(3), 1-7.
     
  4. Araújo, S. B. (2018). Aprendizagem profissional no estágio em creche: Representatividade e significado atribuído a dimensões da pedagogia. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, 27(51), 29-44.
     
  5. Araújo, S. B., & Antunes, A. P. (2018). Avaliação da aprendizagem profissional no estágio supervisionado: Estudo exploratório na Educação Infantil. Estudos em Avaliação Educacional, 29(70), 134-154.
     
  6. Carvalho, João M.S., Delgado, P., Pinto, V., & Benbennishty, R. (2018). Reunification in foster care: Influences on decision-making. Child Abuse & Neglect, 86, 67-78. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2018.09.012
     
  7. Casillas, M., Cabezas, G., Sanches-Ferreira, M., & Teixeira, D. (2018). Estudio psicométrico de un cuestionario para medir la competencia digital de estudiantes universitarios (CODIEU). Education in The Knowledge Society (EKS), 19(3), 61-81.
     
  8. Coelho, V., Barros, S., Burchinal, M. R., Cadima, J., Pessanha, M., Pinto, A.I., Peixoto, C., & Bryant, D. M. (2018): Predictors of parent-teacher communication during infant transition to childcare in Portugal. Early Child Development and Carehttps://doi.org/10.1080/03004430.2018.1439940
     
  9. Cruz, M. (2018). “Chicos, sacad el móvil de vuestras mochilas porque lo vamos a usar”: empowering Spanish as Foreign Language studentes through mobile devices. The Turkish Online Journal of Educational Technology, Special Issue, 1, 282-298.
     
  10. Delgado P., Pinto V.S., Carvalho J. M. S., & Gilligan, R. (2018). Family contact in foster care in Portugal. The views of children in foster care and other key actors. Child & Family Social Work, 1–8. https://doi.org/10.1111/cfs.12586.
     
  11. Fernandes, D. (2018). “Primeiras aprendizagens matemáticas com o Geogebra”. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo.
     
  12. Mota, J., Martins, C., Silva-Santos, S., Santos, A., Vale. S. (2018). TV in bedroom, outdoor playtime and obesity status among preschool girls. Science & Sports.
     
  13. Lambert, M.F. (2018) “Nadir Afonso – o mínimo e o maior: Sequenzas”. Revista Visuais4(7).
     
  14. Lousada, C., Felgueiras, C., Maia-Lima, C., & Couto, A. (2018). O pássaro não tem boca, tem bico: Um projeto integrador da matemática na creche. Revista Educação em Debate, 40 (77), 145-161.
     
  15. Lucas, C., Cota, M., Fonseca, C., Casas, J. (2018). Linking mathematical praxeologies with an epidemic model. In Moreira F., Mesquita, A., Peres, P., Smart Higher Education: Bridging the Gap Between Teachers and Students Through Technologies. International Journal of Technology and Human Interaction.
     
  16. Merlo, G., Chiazzese, G., Sanches-Ferreira, M., Chifari, A., Seta, L., McGee, C., Giammusso, I. (2018). The WHAAM Application: a Tool to Support the Evidence-Based Practice in the Functional Behaviour Assessment. Journal of Innovation in Health Informatisc, 25(2), 63-70. 10.14236/jhi.v25i2.919
     
  17. Pavão, I., Santos, F., Wright, P., Gonçalves, F. (2018). Implementing the teaching personal and social responsibility model within preschool education: Strengths, challenges and strategies. Curriculum Studies in Health and Physical Education, 10(1), 51-70. https://doi.org/10.1080/25742981.2018.1552499.
     
  18. Poza-Vilches, F., Fernández-García, A., & Delgado, P. (2018). La práctica profesional de los agentes sociales en materia de ocio juvenil: estrategias para la intervención. / The professional practice of social workers in the field of youth leisure: strategies for intervention. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 31, 93-105. https://doi.org/10.7179/PSRI_2018.31.08
     
  19. Quadros-Flores, P. (2018). Escola com emoção: potencialidades das TIC no 1º CEB. Revista Nova Galega. Espanha, 71.
     
  20. Quadros-Flores, P. Flores, A., & Ramos, A. (2018). Impact of digital technologies on pedagogical practice in primary education. In Aytekin Isman, Jerry Willis, J. Ana Donaldson, & Fahme Dabaj (Eds). The Turkish Online Journal of Educational Technology, Special Issue, 1.
     
  21. Quadros-Flores, P. Flores, A., & Ramos, A. (2018). Potentialities of the Augmented Reality in the school manuals of primary education. In Aytekin Isman, Jerry Willis, J. Ana Donaldson, & Fahme Dabaj (Eds). The Turkish Online Journal of Educational Technology, Special Issue, 1.
     
  22. Ricoy, M. C., & Couto, M. J. V. (2018). Desmotivación del alumnado de secundaria en la materia de matemáticas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(3),69-79.
     
  23. Rodrigues, B., Nunes, R., Santos, C., Serrão, C., & Duarte, I. (2018). What young people know about human trafficking? Revista Brasileira de Bioética, 14 (17), 1-16.
     
  24. Pinto, R., Vale, S., João, P. (2018). The Action of the Middle Blocker According to the Opposing Offensive Organization in Volleyball. Journal of Sports Science 6, 178-185.
     
  25. Sanches-Ferreira, M., Silveira-Maia, M., Alves, S., & Simeonsson, R. (2018).  Conditions for Implementing the ICF-CY in Education: The Experience in Portugal. Frontiers in Education, 27https://doi.org/10.3389/feduc.2018.00020
     
  26. Silva-Santos, S., Santos, A., Vale, S., Mota, J. (2018). Association between moderate and vigorous physical activity and gross motor coordination in preschool children. Journal of Motor Learning and Development.
     
  27. Santos, F., Callary, B. (2018). An athlete's journey to become a positive development-focused coach through professional football: Moving between theory and practice. Sport Coaching Review, 9(1), 71-94. https://doi.org/10.1080/21640629.2018.1558897.
     
  28. Santos, F., Camiré, M., MacDonald, D. (2018). Experiencias vividas en una prolongada relación entrenador-atleta. El caso de un atleta paralímpico. Agora para la Educación Física y el Deporte, 20(2-3). https://doi.org/10.24197/aefd.2-3.2018.279-297
     
  29. Santos, F., Corte-Real, N., Regueiras, L., Dias, C., Martinek, T., & Fonseca, A. (2018). Coaching effectiveness within competitive youth football: Youth football coaches’ and athletes’ perceptions and practices. Sport Coaching Review, 8(2). 10.1080/21640629.2018.1459356
     
  30. Santos, F., Gould, D., Strachan, L. (2018). Research on positive youth development-focused coach education programs: Future pathways and applications. International Sport Coaching Journal, 6(1), 132-138. https://doi.org/10.1123/iscj.2018-0013 
     
  31. Santos, F., Martinek, T. (2018).  Facilitating positive youth development through competitive youth sport: Opportunities, challenges and strategies. Strategies, 31(6):47-49. 10.1080/08924562.2018.1516443
     
  32. Saracho Arnáiz, M. (2018). In Search of a Methodology Conceptual Maps for Learning and Teaching Spanish as a Foreign Language (SFL). Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 1, 720-725.
     
  33. Saracho Arnáiz, M. & Cruz, M. (2018). La variación diatópica del español de América a través de uma (híper)pedagogia plurilinguística e intercultural. Revista Diacrítica, 261-281.
     
  34. Silveira-Maia, M., Lopes-dos-Santos, P., Sanches-Ferreira, M., Alves, S. & Silveira-Maia, C. (2018). The use of the international classification of functioning, disability and health in an interactive perspective: the assessment and intervention of students’ additional support needs in Portugal. Disability and Rehabilitation, 1-9. https://doi.org/10.1080/09638288.2018.1483433

Artigos Nacionais

  1. Ferreira, J., & Bertão, A. (2017). A metodologia de investigação-ação participativa na reabilitação psicossocial de pessoas com doença mental. Revista Sensos-e, 4(1), 79-87. Disponível em http://parc.ipp.pt/index.php/sensos/article/view/2543
     
  2. Sampaio, R., Bertão, A., & Franco, V. (2018). Atitudes dos estudantes de Educação Social face à deficiência Intelectual. Revista de Educação Especial e Reabilitação, IV(24), 160-176.
     
  3. Macedo, A. C. V.  2018. Poesia para a infância – dois caminhos atuais vindos de trás: visualidade e brevidade. Poiésis. Universidade do Sul de Santa Catarina, Santa Catarina, ISSN-e 2179-2534
     
  4. Macedo, A. C. V. (2018). «Ilse Losa e o compromisso neorrealista». In Nova Síntese, Revista Da investigação às práticas: Estudos de natureza educacional
     
  5. Serrão, C. (2017). Mediação familiar e famílias divorciadas: transformação narrativa. Revista Sensos-e, IV(2), p.26-35. 
     
  6. Serrão, C., & Alves, S. Exploração da autocompaixão no contexto de um programa de Minfulness-based Cognition Therapy. Revista Portuguesa de Enfermagem de Saúde Mental – Edição Especial 6 
     
  7. Lousada, C., Felgueiras, C., Maia-Lima, C., & Couto, A. (2018). O pássaro não tem boca, tem bico: Um projeto integrador da matemática na creche. Revista Educação em Debate, 40 (77), Sendas de sucesso com o “método de Singapura” – parte 3Jornal/Revista: OZARFAXINARS
     
  8. Veiga, S., & Ferreira, J. (2017). A pessoa do profissional de relação de ajuda... em contextos de saúde mental. Sensos-e, 4(2), 36-50. ISSN 2183-1432. 
     
  9. Veiga, S. (2018). Início e desenvolvimento de uma relação de ajuda profissional. Sensos-e, 5(2), 62-75
     
  10. Delgado, P., Carvalho, J. M.S., & Pinto, V. S. (2018). Tomada de decisão no sistema de proteção das crianças e jovens: Um estudo comparativo entre as atitudes de profissionais e de estudantes / Decision-making in the system of protection of children and young people: A study comparing the attitudes of professionals and students. Análise Psicológica, 3 (XXXVI), 355-367
     
  11. Delgado, P., & Gersão, E. (2018) O acolhimento de crianças e jovens no novo quadro legal. Novos discursos, novas práticas? / Foster Care of children and young people in the new legal framework. New speeches, new practices? Análise Social, 226, 112-134
     
  12. Rothes, Luís. 2018. "Educação de adultos mais velhos: uma aposta com futuro". Praxis Educare (5): 5-11.
     
  13. Lambert, M.F. (2018) “Auto-retratos e Cadernos – apontamentos sobre Álvaro Lapa”. A Fonte. nº 13. Porto: ICDAFG 
     
  14. Duarte, S., Cruz, M. (2018).. The Gamification Octalysis Framework within the Primary English Teaching Process: the Quest for a Transformative Classroom. Revista Lusófona da Educação, 41, 27-46.
     
  15. Pinho, M., Cruz, M. (2018). Entre o “Hello" e o “Ni Hao": representações das línguas inglesa e mandarim no 1º CEB. Revista Sensos-e: Número Especial PEEP'17 - Primary English Teaching Education in Portugal, 5(1).
     
  16. Cruz, M., Saracho, M. (2018). La variación diatópica del español de américa a través de una (hiper)pedagogía plurilingüística e intercultural. Revista Diacrítica, Número especial dedicado a la enseñanza de ELE en Portugal, 133-153.
     
  17. Lambert, M.F. (2018). THE ROUTE – SANTIAGO DE COMPOSTELA: WALKING THE LANDSCAPE TOWARDS ONESELF IDENTITY in Cambridge Scholars Publishing (2018)
     
  18. Coelho. S. V. (2018). Portugal em Guerra 1914 -1918 Breves notas sobre Oliveira de Azeméis in Revista Patrimónios de Oliveira de Azeméis (OAZ) Nº1 maio de 2018. Câmara Municipal de Oliveira de Azeméis: Oliveira de Azeméis. P. 25-56.
     
  19. Serrão, C., & Alves, S. Exploração da autocompaixão no contexto de um programa de Minfulness-based Cognition Therapy. Revista Portuguesa de Enfermagem de Saúde Mental – Edição Especial 6 
     
  20. Diogo, V. (2018)., Nas teias da construção identitária socioprofissional: práticas profissionais de trabalhadores sociais pós-graduados, inseridos em organizações da economia social. Sociologia – Revista da Faculdade de Letras do Porto, VOL XXV.