2021
Artigos Internacionais
- Abar, C. A. A. P., & Dos Santos, J. (2021). Mapeamento dos artigos publicados na Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo entre 2013 e 2018. REMATEC, 16(37), 01-13. https://doi.org/10.37084/REMATEC.1980-3141.2021.n37.p01-13.id259
- Abar, Celina A.A.P., Dos Santos, J., Almeida, M. V. (2021). Computational Thinking in Basic School in the Age of Artificial Intelligence: Where is the Teacher? Acta Scientiae, 23(6). https://doi.org/10.17648/acta.scientiae.6869
- Alves, S., Lopes-dos-Santos, P., Sanches-Ferreira, M., & Silveira-Maia, M. (2021). Exploring the multicomponent structure of acceptance attitudes in Portuguese children using the modified Chedoke-McMaster Attitudes toward Children with Handicaps Scale. European Journal of Educational Research, 10(4), 1963-1972. https://doi.org/10.12973/eu-jer.10.4.1963
- André, T., Fernandes, D., & Pinho, I. (2021). “UKIDS - Trash Value: Educating With Citizenship in an Interdisciplinary Context”. Discourse and Communication for Sustainable Education, 12(2), 125-142, 2021. Revista da UNESCO. Revista Sciendo. DOI: 10.2478/dcse-2021-0012.
- Araújo, S. B., & Antunes, A. A. (2021). Assessment of workplace-based learning: Key findings from na ECE professional master programme in Portugal. International Journal of Early Years Education, 29(3), 268-281. https://doi.org/10.1080/09669760.2021.1952854
- Baptista, S., Teixeira, A., Castro, L., Cunha, C., Serrão, C., Rodrigues, A., & Duarte, I. (2021). Physician burnout in primary care during COVID-19 pandemic: cross-sectional study in Portugal. Journal of Primary Care & Community Health. DOI: 10.1177/21501327211008437
- Bige Malundo, C. M., André João, K. S., Pires Rocha Silveira, A., & Dos Santos, J. (2021). O uso do GeoGebra para assegurar enriquecimento da comunicação matemática dos alunos: uma experiência na 7ª classe no contexto angolano. Revista Do Instituto GeoGebra Internacional De São Paulo, 10(2), 105–128. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2021.v10i2p105-128
- Bolgenhagen, S. K., Cosme, A., & Pinheiro, A. (2021). Transição entre a Educação Pré-Escolar e o primeiro ano: desafios do contexto educativo português. Série-Estudos – Periódico do Programa de Pós-Graduação em Educação da UCDB, 26(56), 95-116. https://doi.org/10.20435/serie-estudos.v26i56.14429. https://serieucdb.emnuvens.com.br/serie-estudos/article/view/1442
- Carvalho, J. M. S., & Delgado, P. (2021). Childrens perceptions about contact and subjective well-being in residential and foster care. Pedagogia Social Revista Interuniversitaria 37, 115-128. http://dx.doi.org/10.7179/psri_2021.37.08
- Carvalho, J. M. S., Delgado, P., & Diogo, F. (2021). The impact of the management model on the principal’s leadership: the portuguese case. Revista Brasileira de Educação, 26.
- Carvalho, J. M.S., Delgado, P., & Diogo, F. (2021). O Impacto do Modelo de Gestão na Liderança dos Diretores: O Caso Português. Revista Brasileira de Educação, 26. https://doi.org/10.1590/S1413-24782021260070
- Carvalho, J.M.S., Delgado, P., & Correia, F. (2021). Perspetivas de Vida de Crianças e Jovens em Acolhimento Familiar e Residencial” Sociedad e Infancias 5, 133-144. http://dx.doi.org/10.5209/soci.67985
- Cavadas, B., & Aboim, S. (2021). Using PhET™ interactive simulation plate tectonics for initial teacher education. Geoscience Communication, 4(1), 43-56. https://doi.org/10.5194/gc-4-43-2021
- Ciampolini, V., Santos, F., Quinaud, R., Camiré, M., Migliano, M., Nascimento, J., & Milistetd, M. (2021). Cross-Cultural Adaptation and Psychometric Properties of the Portuguese Coaching Life Skills in Sport Questionnaire. SAGE Open, 11(2), 1-10. https://doi.org/10.1177/21582440211024224
- Cruz, M. (2021). CLIL Approach and the Fostering of “Creactical Skills” Towards a Global Sustainable Awareness. MEXTESOL Journal, 45(2). http://www.mextesol.net/journal/index.php?page=journal&id_article=23531
- D’Azevedo Breda, A. M., & Dos Santos, J. (2021). Aprendiendo funciones complejas con GeoGebra. Revista de la Academia Colombiana de Ciencias Exactas, Fisicas y Naturales. https://doi.org/10.18257/raccefyn.1504
- Dias Muto, J. H., Marson Postalli, L. M., & Sanches-Ferreira, M. (2021). Inclusão escolar de um aluno com deficiência intelectual: um estudo de caso desenvolvido em Portugal. Educação: Teoria E Prática, 31(64), https://doi.org/10.18675/1981-8106.v31.n.64.s14568
- Djamnezhad, D., Koltcheva, N., Dizdarevic, A., Mujezinovic, A., Peixoto, C., Coelho, V., Achten, M., Kolumbán, E., Machado, F., & Hofvander, B. (2021). Social and Emotional Learning in Preschool Settings: A Systematic Map of Systematic Reviews. Frontiers in Education. https://doi.org/10.3389/feduc.2021.691670
- Dos Santos, J., & Gomes, M. (2021). Classificação de ângulos através de uma estória em aulas de apoio a alunos com dificuldade de aprendizagem. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, 10(1), 19-48. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2021.v10i1p019-048
- Duarte, P., & Moreira, A. I. (2021). Planificar (n)o ensino à distância: opções pedagógico-curriculares para o 1.º Ciclo. Revista Iberoamericana de Educación, 205-225. https://doi.org/10.35362/rie8514057
- Fernandes, D., Bayam, M., Fernandes, A. R. P., Monteiro, J., & Lopes, P. (2021). Educação Financeira com o GeoGebra. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, 10(2). ISSN 2237-9657.
- Fuertes, M., da Costa Ribeiro, C., Barbosa, M., Gonçalves, J.L., Teodoro, A. T., Almeida, R., ... & Lamônica, D. A. C. (2021). Patterns of regulatory behavior in the still-face paradigm at 3 months: A comparison of Brazilian and Portuguese infants. PloS one, 16(6), e0252562.
- Fuertes, M., Gonçalves, J.L., Barbosa, M., Almeida, R., Lopes‐dos‐Santos, P., & Beeghly, M. (2021). A self‐comfort oriented pattern of regulatory behavior and avoidant attachment are more likely among infants born moderate‐to‐late preterm. Infancy, 27(1), 159-180.
- Graça, V., Quadros-Flores, P., & Ramos, A. (2021). The Challenges of Initial Teacher Training. International Journal Of Emerging Technologies In Learning, 16(18), 85-96. http://dx.doi.org/10.3991/ijet.v16i18.24237
- Graça, V., Quadros-Flores, P., & Ramos, A. (2021). The Pedagogical Integration of Digital Technologies in Initial Teacher Training. International Journal of Educational and Pedagogical Sciences, 15(4), 340 - 348. ISNI: 0000000091959263
- Graça, V., Quadros-Flores, P., & Ramos, Altina (2021). The Integration of the Digital Platform Educaplay. in Interdisciplinary Paths in the 1 st and 2 nd Basic Education Cycles. Athens Journal of Education, 8, 1-16.
- Graça, V., Quadros-Flores, P., Raposo-Rivas, M., & Ramos, A. (2021). As TIC na formação inicial de educadores e professores. Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa 20(1), 27-37. https://doi.org/10.17398/1695-288X.20.1.27
- Jácome, C., Seixas, A., Serrão, C., Teixeira, A., Castro, L. & Duarte, I. (2021). Burnout in Portuguese physiotherapists during COVID-19 pandemic. Physiotherapy Research International.
- Hassani, S., Alves, S., Avramidis, E., & Schwab, S. (2021). The Circle of Friends intervention: a research synthesis. European Journal of Special Needs Education, 10.1080/08856257.2021.1911522.
- Lambert, F. (2021). ¿La Monja Alférez, Jeanne Baret, Jane Dieulafoy (y otras más) fueron viajeras ocultas en busca de otra identidade? Educación artística: Revista de Investigación, 12, 254-268. doi: http://dx.doi.org/10.7203/eari.12.20424
- Makiadi Adão, J., André João, K. S., Pires Rocha Silveira, A., & Dos Santos, J. (2021). O uso do GeoGebra para a composição e decomposição de figuras geométricas: uma experiência com os alunos da 8ª classe no contexto angolano. Revista Do Instituto GeoGebra Internacional De São Paulo, 10(2), 129–146. https://doi.org/10.23925/2237-9657.2021.v10i2p129-146
- Martinek. T., Santos, F., Sá, C., & Saraiva, L. (2021). Teaching Personal and Social Responsibility (TPSR) in Teacher Education: Reflections and Future Direction. Journal of Education and Culture Studies, 5(2), 32-45. https://doi.org/10.22158/jecs.v5n2p32
- Miguel, C., Castro, L., Marques dos Santos, J. P., Serrão, C., & Duarte, I. (2021). Impact of COVID-19 on Medicine Lecturers’ Mental Health and Emergency Remote Teaching Challenges. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(13), 6792. MDPI AG. http://dx.doi.org/10.3390/ijerph18136792
- Míguez-Álvarez, C., Cuevas-Alonso, M., & Cruz, M. (2021). The Relationship between Metacomprehension and Reading Comprehension in Spanish as a Second Language. Psicología Educativa, 28(1), 23-29. https://doi.org/10.5093/psed2021a26
- Montserrat, C., Delgado, P., Garcia-Molsosa, M., Carvalho, J. M. S. & Llosada-Gistau, J. (2021). Young Teenagers Views Regarding Residential Care in Portugal and Spain: A Qualitative Study. Social Sciences 10(2), 66. http://dx.doi.org/10.3390/socsci10020066
- Newman, T., Black, S., Santos, F., Jefka, B., & Brennan, N. (2021) Coaching the development and transfer of life skills: A scoping review of facilitative coaching practices in youth sports. International Review of Sport and Exercise Psychology. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/1750984X.2021.1910977
- Newman, T.J., Santos, F., Black, S., & Bostick, K. (2021). Learning Life Skills Through Challenging and Negative Experiences. Child and Adolescent Social Work Journal. Advance online publication. https://doi.org/10.1007/s10560-021-00739-y
- Nunes, E., Ciampolini, V., Santos, F., Palheta, C., Nascimento, J., & Milistetd, M. (2021). Composite vignettes of former Brazilian high-performance volleyball athletes’ perspective on life skills learning and transfer. Journal of Sports Sciences, 39(23), 2674-2682. https://doi.org/10.1080/02640414.2021.1951054
- Pereira, P., Marinho, D., & Santos, F. (2021) Positive Motivational Climates, Physical Activity and Sport Participation Through Self-Determination Theory: Striving for Quality Physical Education. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 92(6), 42-47. https://doi.org/10.1080/07303084.2021.1936307
- Rita, A., Vella, S., & Santos, F. (2021). Mental Health, Sport, and Positive Youth Development in Prison Systems: How Can We Move Research and Practice Forward? Frontiers in Psychology, 12, 1-5. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.598766
- Sanches-Ferreira, M., Alves, S., Silveira-Maia, M., Santos, M., Tosto, C., Chifari, A., McGee, C., Savio, N.L., Bilanin, S., & Merlo, G. (2021). A Systematic Review Of Behavioral Interventions For Elementary School Children With Social, Emotional And Behavioral Difficulties: Contributions From Single-Case Research Studies. European Journal of Educational Research, 10(1), 241-259. https://doi.org/10.12973/eu-jer.10.1.241
- Santos, F., & Callary, B. (2021). Lifelong learning and transfer of psychosocial attributes across adult sport: Can we move beyond youth sport? Sports Coaching Review. Advance online publication. https://doi.org/10.1080/21640629.2021.1920154
- Santos, F., Camilo, A., Pereira, P., & Cardoso, A. (2021). University sports in Portugal: New questions and new possibilities. Retos, 44, 456-463. https://doi.org/10.47197/retos.v44i0.88635
- Santos, F., Cardoso, A., Pereira, P., & Strachan, L. (2021). Coach Training Within the Covid-19 Pandemic: Challenges and Potential Pathways. Frontiers in Psychology, 12, 1-5. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2021.570706
- Santos, F., Neves, R., & Parker, M. (2021) Connecting TPSR and Professional Development: Implications for Physical Education Teachers and Facilitators. Strategies, 34(6), 11-17. https://doi.org/10.1080/08924562.2021.1977750
- Saraiva, L., Pontes, S., Santos, F., & Sá, C. (2021). El recreo escolar en la Educación Infantil: desafíos y oportunidades de múltiples aprendizajes. Sportis, 7(1), 91-110.
- Serrão, C., Duarte, I., Castro, L., & Teixeira, A. (2021). Burnout and Depression in Portuguese Healthcare Workers during the COVID-19 Pandemic- The Mediating Role of Psychological Resilience. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18. https://doi.org/10.3390/ijerph18020636
-
Thoburn, J., Berti, C., Canali, C., Delgado, P., Neve, E., & Vecchiato, T. (2021). Looking back- Looking forward: messages from experienced social workers for the recently qualified. Pedagogia Social Revista Interuniversitaria, 38. http://dx.doi.org/10.7179/psri_2021.38.10.
Artigos Nacionais
- Antunes, A. P., & Araújo, S. B. (2021). Ensino de investigação qualitativa em psicologia (da educação): Impacto percebido em alunos de mestrado. Revista Lusófona de Educação, 51, 153-169. http://doi: 10.24140/issn.1645-7250.rle51.10
- Araújo, D., Monteiro, H., Timóteo, I., Pinto, R., Sampaio, R., & Veiga, S. (2021). Resgatando o sentido emancipatório da Educação Social na resposta à crise pandémica: um olhar a partir da formação e dos estágios de licenciatura, Sensos-e, 8, 134-142. DOI: 10.34630/sensose.v7i2.3677
- Barros, S., Peixoto, C., Pessanha, M., Ferreira, T., Barros, A., Kiel, E., Weiß, S., & Keller-Schneider, M. (2021). Choosing a teaching career in Portugal: Motives and self-efficacy of master students. Revista Portuguesa de Educação, 34(1). http://dx.doi.org/10.21814/rpe.18401
- Bettega, O., Reverdito, R., Santos, F., & Galatti, L. (2021). Do papel do treinador ao ambiente competitivo no futebol infantil: O que está em jogo? Movimento, 27(1), 1-16. https://doi.org/10.22456/1982-8918.107418
- Delgado, P., Carvalho, J. M.S., Pereira, P., & Martins, P. (2021). Que fatores contribuem para o sucesso da gestão escolar? A perspetiva dos diretores. Revista Portuguesa de Educação 34 (1), 73-94.
- Dos Santos, J., & Silveira, A. (2021). Formação de formadores e formação piloto de professores de Matemática com o GeoGebra em contexto STEAM. Sensos-e, 8(1), 88–100.
- Duarte, P. (2021). A gestão educacional: 5 desafios contemporâneos. Medi@ções: Revista OnLine, 9(9), 102-116.
- Duarte, P. (2021). Por um currículo que nos una: uma reflexão educativa em tempos de covid 19. Saber & Educar, 1-12. http://dx.doi.org/10.17346/se.vol29.398
- Duarte, P., & Moreira, A. I. (2021). Os futuros professores e a investigação-ação: das práticas às conceções. Indagatio Didactica, 13(4), 145-160. doi:10.34624/id.v13i4.26293
- Duarte, P., & Moreira, A. I. (2021). Uma educação com futuro: princípios com presente. Revista Lusófona de Educação, 177-191. doi: 10.24140/issn.1645-7250.rle53.10
- Duarte, P., Moreira, A. I., Magalhães, M., & Araújo, M. J. (2021). Na encruzilhada de opções educativas. Um estudo exploratório sobre o ensino a distância no 1.º Ciclo do Ensino Básico. Sensos-e, 8(1), 64-76. https://doi.org/10.34630/sensose.v8i1.3788
- Ferreira, S., Teixeira, D., Marta, M., & Araújo, S. B. (2021). Prática educativa supervisionada em creche: Uma experiência pikleriana em contexto português. Revista Practicum, 6(1), 59-74. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v6i1.10194.
- Lambert, F. (2021). Bernardo Soares: the never accomplished travel(s) – writing and seeing”. Revista Portuguesa de Humanidades – Estudos Literários. Braga: UCP
- Lopes, S., Delgado, P., & Araújo, M. J. (2021). Aprender num espaço partilhado: Métodos mistos e novas formas de construir conhecimento. Um estudo na ESE P.Porto em contexto de pandemia. Sensos-e 8(1), 32-42.
- Moreira, A. I., Sousa, M. E., & Duarte, P. (2021). Uma flor com História: ensinar o fim da ditadura em Portugal a partir de uma narrativa literária. Tempo & Argumento, 13(33), 1-30. https://doi.org/10.5965/2175180313332021e0106.
- Moreira, C. Fernandes, D., & Coelho, D. (2021). Aprender Matemática na Prática de Ensino Supervisionada, em contexto educativo COVID-19. Indagatio Didactica, 13(3), p. 151-171.
- Rathwell, S., Gaion, P., Santos, F., Caruzzo, A., Lima, R., Gobbi, V., & Junior, J. (2021). Psychometric properties of the of the University Sport Experiences Scale — Portuguese. Motricidade, 17(3), 242-254. https://doi.org/10.6063/motricidade.23288.
- Rosa, V., Maia, J. S., & Mascarenhas, D. (2021). A participação de Portugal no inquérito internacional PIRLS (2011-2016). Indagatio Didactica 13(3), 37-55. https://doi.org/10.34624/id.v13i3.25503. https://proa.ua.pt/index.php/id/article/view/25503.
- Santos, F., Camiré, M., MacDonald, D., Strachan, L., Ferreira, M., & Rathwell, S. (2021). Culture, Policies, and a Move to Integrate an Assets-based Approach to Development in the Portuguese Sport System. Motricidade, 17(3), 208-213. https://doi.org/10.6063/motricidade.23842
- Serrão, C., Castro, L., Teixeira, A., Rodrigues, A., & Duarte, I. (2021). Resiliência em Médicos: Contributos para a Validação da Versão Portuguesa da Escala de Resiliência. Acta Médica Portuguesa, 34. https://doi.org/10.20344/amp.14657
- Silva, T., & Pinheiro, A. (2021). Brincar e intervir à distância: Uma missão (quase) impossível. Sensos-e, 8(1), 43-54. https://doi.org/10.34630/sensose.v8i1.3791.
2020
Artigos Internacionais
- Araújo, S. B., & Bussey, K. (2020). Initial professional studies for working with children under-three: Contemporary trends in Europe and Australasia. Educação UNISINOS, 24. https://doi.org/10.4013/edu.2020.241.12
- Breda, A., Dos Santos, J., Neves, A., Trocado, A. (2020). Représentation de la courbe intersection d'une quadrique et d'une quartique. Quadrature, 118, 31-37.
- Carvalho, J. M. S., Delgado, P., Montserrat, C., Llosada-Gistau, J., & Casas, F. (2020). Subjective Well-Being of Children in Care: Comparison Between Portugal and Catalonia. Child and Adolescent Social Work Journal, 1-10. https://doi.org/10.1007/s10560-020-00675-3
- Carvalho, J. M. S., Pinto, V., & Delgado, P. (2020). Decision making process in the child protection system: A comparative study between students and professionals in Portugal. Journal of Family Trauma, Child Custody & Child Development. https://doi.org/10.1080/15379418.2020.1729922
- Delgado P., & Baptista, R. (2020). A mediação socioeducativa no Acolhimento Familiar na Perspetiva da Educação Social. Laplage em Revista, 6(3), 64-74. https://doi.org/10.24115/S2446-6220202063930
- Delgado, P. (2020). O acolhimento familiar de crianças em Portugal – evidências e desafios. Polêmica, 20 (1), 23-42. https://doi.org/10.12957/polemica.2020.55975
- Duarte, I., Teixeira, A., Castro, L., Marina, S., Ribeiro, C. & Serrão, C. (2020). Burnout among Portuguese healthcare workers during the COVID-19 pandemic. BMJ Public Health, 20, 1885. https://doi.org/10.1186/s12889-020-09980-z
- Fernandes, D. et al. (2020). “Youth Start Social Entrepreneurship Program for Kids: Portuguese UKIDS-Case Study”. Discourse and Communication for Sustainable Education, 10(2), 33-48. https://doi.org/10.2478/dcse-2020-0016
- Fernandes, D. & Ferreira, J. (2020). As potencialidades do Geogebra no 1.º Ciclo do Ensino Básico. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo, 9(2), 52-77. http://revistas.pucsp.br/IGISP/issue/view/2335
- Grimaldi, J., Pozo, C., Canzani, G., Olmo, O, Juan, Ll., Casado, J., Dos Santos, J., Torres, A. (2020) Matemáticas en casa: multiplicando aprendizajes. Suma 94. http://revistasuma.fespm.es/wp-content/uploads/2020/09/S94_103-110.pdf
- Lambert, M.F. (2020). Estética [e Exotismo] nas Viagens ao Egipto: Eça de Queiroz e Visconde de Benalcanfor versus Gérard de Nerval, Gustave Flaubert e Théophile Gautier. El Próximo Oriente antiguo y el Egipto faraónico en España y Portugal. Viajeros, pioneros, coleccionistas, instituciones y recepción (Barcino Monographica Orientalia 13). Sociedad Luso-Gallega Estudios Mesopotámicos.
- Luzak, A., Guadalupe, A., Sjödin, A., Decelis, A., Polito, A., Page, A., Owen, C., Nightingale, C., Flexeder, C., Sluijs, E., Cardon, G., Schulz, H., Huybrechts, I., Puder, J.J., Adams, J., Mota, J., Casajús, J., Steene-Johannessen, J., Northstone, K., … Ahrens, W. (2020). “Socioeconomic Patterning of Children's Accelerometer-Assessed Physical Activity Intensities and Adiposity: A Pooled Analysis of Individual-Level Data for 26,915 Children and Adolescents from 36 European Cohorts”. SSRN. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3551423
- MacDonald, D., Camiré, M., Erikson, K., Santos, F. (2020). Positive youth development related athlete experiences and coach behaviors following a targeted coach education course. International Journal of Sports Science & Coaching. http://dx.doi.org/10.1177/1747954120942017
- Macedo, A. C. V. de. (2020). O Mundo em Que Vivi e Rio sem Ponte de Ilse Losa: entre História e ficção. Boletín Galego de Literatura, (57), 17-29. https://doi.org/10.15304/bgl.57.7133
- Melo, M., Santos, F., Wright, P., Sá, C., Saraiva, L. (2020). Strengthening the Connection between Differentiated Instruction Strategies and Teaching Personal and Social Responsibility: Challenges, Strategies, and Future Pathways. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 91(5), 28-36.
- Moreira, A., Duarte, P., Rothes, L., Diogo, F. (2020). “Eu, quando era pequeno, gostava da escola… de comer na cantina”: perspetiva(s) dos adultos sobre a organização escolar". Educação (UFSM), 45 (2020). http://dx.doi.org/10.5902/1984644439626
- Newman, T., Santos, F., Cardoso, A., & Pereira, P. (2020). The Experiential nature of coach education within a positive youth development perspective: Implications for practice and research. International Sport Coaching Journal, 7(3), 398-406. https://doi.org/10.1123/iscj.2019-0106
- Palheta, C., Ciampolini, V., Nunes, E., Santos, F., Milistetd, M. (2020). Between intentionality and reality to promote positive youth development in sport-based programs: A case study in Brazil. Physical Education and Sport Pedagogy. https://doi.org/10.1080/17408989.2020.1792870
- Pereira, P., Santos F., & Marinho D. (2020) Examining Portuguese high school students’ attitudes toward physical education. Frontiers in Psychology, 11, 1-11. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.604556
- Pinto, A., Silva, F. R., Delgado, P. & Diogo, F. (2020). O ensino vocacional secundário: Contexto político e práticas escolares de uma oferta de ensino descontinuada. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, Arizona, 28(40). https://doi.org/10.14507/epaa.28.4098
- Pinto, C., Cruz, M., Orange, E. (2020). From European heritage to 21st century European pro-active citizenship: “Luko’s Journey”. MEXTESOL Journal, 44(3). https://www.mextesol.net/journal/index.php?page=journal&id_article=21237
- Ribeiro, D., Correia, A., & Monteiro, S. (2020). Cultura e educação: contornos (in)desejáveis numa sociedade multifacetada. Revista Educação & Cultura Contemporânea, 17(50), 207-235.
- Santos, F., Bean, C., Azevedo, N., Cardoso, A., Pereira, P., Cruz, H. (2020). Moving from an implicit to an explicit approach of life skills development and transfer: The case of surfing in schools. Sage Open, 10(2), 1-10. https://doi.org/10.1177/2158244020933316
- Santos, F., Callary, B. (2020). An athlete’s journey to become a positive development-focused coach through professional football: Moving between theory and practice. Sport Coaching Review, 9(1), 71-94. https://doi.org/10.1080/21640629.2018.1558897
- Santos, F., Farias, C., Hilvoorde, I., Gould, D., Pereira, P. (2020). Implementing positive youth development in primary physical education: The learning trajectories of a physical education department head. Retos, 38, 528-536.
- Santos, F., Miguel, J., Wright, P., Sá, C., & Saraiva, L. (2020). Exploring the impact of a TPSR program on transference of responsibility goals within a preschool setting: An action research study. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17, 1-12. https://doi.org/10.3390/ijerph17249449
- Santos, F., Rathwell, S., Trindade, A., Lima, R., Gobbi, V., & Gaion, P. (2020). Brazilian coaches’ role in facilitating positive development through university sport. Retos, 40, 186-197.
- Saracho Arnáiz, M. (2020). Mapas conceptuales para la enseñanza-aprendizaje de fraseología en español lengua extranjera (ELE), Lingüistica en la red, LinRed, 17. http://www.linred.es/numero17_monografico.html
- Seabra, A., Brito, J., Figueiredo, P., Beirão, L., Seabra, A., Carvalho M.J., Abreu, S., Vale, S., Pedretti, A., Nascimento, H., Belo, L., Rêgo, C. (2020). School-based soccer practice is an effective strategy to improve cardiovascular and metabolic risk factors in overweight children. Progress in Cardiovascular Diseases. https://doi.org/10.1016/j.pcad.2020.07.007
- Serrão, C., Duarte, I., Castro, L., Teixeira, A. (2020). Burnout and Depression in Portuguese Healthcare Workers During the COVID-19 Pandem-ic—The Mediating Role of Psycho-logical Resilience. International Journal of Environmental Research in Public Health, 17. https://doi.org/10.3390/ijerph
- Sousa, A.; Rodrigues, P.; Maia-Lima, Cláudia; Pinto, A.; Barbot, A. (2020). Learning about UV radiation and sustainability with arduino and sensors, International Journal of Curriculum and Instruction, 12, 422-432. http://ijci.wcci-international.org/index.php/IJCI/article/view/349
- Steene-Johannessen, J., Herman, B., Eirik, K., Kolle, E., Northstone, K., … Vale, S. (2020). “Variations in accelerometry measured physical activity and sedentary time across Europe – harmonized analyses of 47,497 children and adolescents”. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 17. https://doi.org/10.1186/s12966-020-00930-x
- Strachan, L., Santos, F., & MacDonald, D. (2020). Insights into Creating and Implementing Project SCORE!: Lessons Learned and Future Pathways. Journal of Sport Psychology in Action. https://doi.org/10.1080/21520704.2020.1798574
- Vale, S. & Mota, J. (2020). “Adherence to 24-hour movement guidelines among Portuguese preschool children: the Prestyle Study”, Journal of Sports Sciences. https://doi.org/10.1080/02640414.2020.1775385
Artigos Nacionais
- Diogo, V., Diogo, F. & Teixeira, I. (2020). Perspetivas de liderança no «sistema concreto de ação» de escolas públicas no distrito do Porto, Sensos-e, 7(2). https://doi.org/10.34630/sensose.v7i2.3554
- Fernandes, D. Cravo, C. & Guedes, T. (2020). Observar, manipular e comunicar sequências e regularidades da Ribeira do Porto. Revista Online Indagatio Didactica, 12(5), 369-392. https://proa.ua.pt/index.php/id/issue/view/738
- Fernandes, D. Ferreira, A. (2020). O Calculador Multibásico na Educação de Infância Revista. Online Indagatio Didactica, 12(5), 345-368. https://proa.ua.pt/index.php/id/issue/view/738
- Fernandes, D., André, T. (2020). Projeto UKIDS – valorizar o desafio Trash Value em contexto interdisciplinar. Revista Online Indagatio Didactica, 12(3), 437-470. https://proa.ua.pt/index.php/id/issue/view/648
- Fernandes, D., Teixeira, A. & Duarte, P. (2020). O poder de uma imagem na resolução de problemas. Revista Online Indagatio Didactica, 12(3), 383-410. https://proa.ua.pt/index.php/id/issue/view/648
- Fernandes, F., & Barros, S. (2020). Intervenção psicossocial com pessoas idosas e jovens voluntários: "Vínculos entre pessoas, novos raios de luz na vida". Sensos-e, 7(3), 87-100. https://parc.ipp.pt/index.php/sensos/index
- Gouveia, A., Sanches-Ferreira, M., & Silveira-Maia, M. (2020). A Educação Inclusiva na Perspetiva de Educadores de Infância. Sensos-e, 7(3), 41-56.
- Lambert, M.F. (2020) O tempo como medi[a]dor estético: criação e receção da obra. Revista invisibilidades, 13. APEVC. https://doi.org/10.24981.16470508.13.15
- Lambert, M.F. (2020). Viagens ecléticas, residências e obras: Maria Graham artista-autora-viajante. Midas, 11.
- Mascarenhas, D., Montenegro, A., Martinho, M. H.& Maia, J. S. (2020). "Representações gráficas em forma de quadros por crianças na educação pré-escolar". Sensos-e 7(1), 26-45. https://doi.org/10.34630/sensos-e.v7i1.3551
- Mascarenhas, D., Sousa, F., Martinho, M. H. & Maia, J. S. (2020). "Desenvolver o sentido de número no 1.º ano através de uma Gallery Walk". Sensos-e, 7(2), 31-39. https://doi.org/10.34630/sensose.v7i2.3553
- Monteiro, S., Sanches-Ferreira, M., & Alves, S. (2020). Implementação do Decreto-Lei n.º 54/2018: experiências e perceções de uma equipa multidisciplinar. Sensos-e, 7(3), 70-86.
- Nogueira, L., Maia-Lima, C., Couto, A., Almeida, C., & Silva, F. (2020). A spiral of learning around the snail: A STEAM approach in a daycare setting. Sensos-e, 7(3), 3-14. https://doi.org/10.34630/sensose.v7i3.3690
- Pinto, A., Silva, F., Diogo, F., & Delgado, P. (2020). Cursos profissionais do Ensino Secundário: processos, impactos e desafios. Sensos-e, 7(1), 46-56.
- Quadros-Flores, P., Mascarenhas, D., Machado, M. (2020). O método de Polya e a Gamificação como estratégias na resolução de problemas. Revista Practicum, 5(2), 47-64. https://doi.org/410.24310/RevPracticumrep.v5i2.10227
- Raposo-Rivas, M.; Quadros-Flores, P.; Martínez-Figueira, E.; Pereira da Silva, A., & Tellado González, F. (2020). Utilización de TIC para la innovación en el Prácticum (Use of ICT for innovation in Practicum). Revista Practicum 5(1), 22-36. https://doi.org/10.24310/RevPracticumrep.v5i1.9814
- Ribeiro, D. (2020). Investigação-ação-formação. Relatos de construção e reconstrução do saber profissional de educadores. Estreia diálogos. Revista da Rede Internacional de Investigação-Ação colaborativa, 5(1), 35-46.
- Ribeiro, D., Correia, A., & Monteiro, S. (2020). Cultura e educação: contornos (in)desejáveis numa sociedade multifacetada. Revista Educação & Cultura Contemporânea, 17(50), 207-235.
- Rosa, V., Maia, J. S., Mascarenhas, D. & Teodoro, A. (2020). "PISA, TIMSS e PIRLS em Portugal: uma análise comparativa". Revista Portuguesa de Educação, 33(1), 94-120. http://doi.org/10.21814/rpe.18380
- Rothes, L., Queirós, J. (2020). "O Programa Internacional para a Avaliação das Competências dos Adultos (PIAAC) e a promoção das competências de numeracia da população portuguesa". Saber & Educar. http://dx.doi.org/10.5902/1984644439626
- Santos, A. R., & Bertão, A. (2020). The impact of the participatory action research methodology in monitoring families benefiting from Social Insertion Income. Sensos-e, 7(2), 5-13. https://parc.ipp.pt/index.php/sensos/issue/current
- Santos, F., Neves, R., Pereira, P., Cardoso, A. (2020). O currículo de educação física e as life skills: Processos e estratégias de intervenção. Motricidade, 16(2), 135-143.
- Serrão, C., & Peixoto, C. (2020). Impacto de práticas breves de mindfulness no otimismo, vergonha interna e stresse percebido de estudantes do ensino superior. Sensos-e, 7(2), 85-96. https://doi.org/10.34630/sensose.v7i2.3676
- Serrão, C., & Veiga, S. (2020). Fontes de informação sobre saúde: Resultados obtidos junto de um grupo de pessoas idosas. Sensos-e, 7(2), 134-142.
- Serrão, C., Castro, L., Teixeira, A., Rodrigues, A. R., & Duarte, I. (in press, 2020). Resiliência em médicos: contributos para a validação da versão portuguesa da Escala de Resiliência. Ata Médica Portuguesa.
- Silva, S., Mascarenhas, D. & Pinto, A. (2020). "A renovação da caixa métrica: um recurso potenciador da articulação curricular no 1.º CEB". Sensos-e, 7(3), 24-40. https://doi.org/10.34630/sensose.v7i3.3681
- Vaz, I., Serrão, C., Teixeira, A., Castro, L., & Duarte, I. (2020). O Impacto da COVID-19 nos Farmacêuticos Portugueses: Fadiga e Exaustão Emocional. [The Impact of COVID-19 on Portuguese Pharmacists: Fatigue and Emotional Exhaustion]. Revista Portuguesa De Farmacoterapia, 12(3). https://doi.org/10.25756/rpf.v12i3.247
- Veiga, S., & Lopes, H. (2020). Serviços de Apoio Psicológico ao estudante de ensino superior. As experiências do Centro de Intervenção Psicopedagógica e do Gabinete de Orientação e Integração: confluências e especificidades. Sensos-e, 7(1), 57-66. https://doi.org/10.34630/sensos-e.v7i1.3625
- Veiga, S., & Santos, A. (2020). Potencialidades e constrangimentos no desenvolvimento de uma relação de ajuda em contexto do Rendimento Social de Inserção. Sensos-e, 7(1), 90-98. https://doi.org/10.34630/sensos-e.v7i1.3625
2019
Artigos Internacionais
- Andrade, F., Quadros-Flores, P., & Pinto, A. (2019). Gamification as a strategy for promoting child involvement: A study on spatial orientation in the 1st CEB. International Journal of Advanced Engineering Research and Science, 6(11). https://dx.doi.org/10.22161/ijaers.611.62
- Breda, A., & Dos Santos, J. (2019). Spherical Tiling with GeoGebra. Resonance, 24(8), 861-873.
- Cadima, J., Barros, S., Ferreira, T., Serra-Lemos, M., Leal, T., & Verschueren, K. (2019). Bidirectional associations between vocabulary and self-regulation in preschool and their interplay with teacher–child closeness and autonomy support. Early Childhood Research Quarterly, 46, 75-86, https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2018.04.004
- Camiré, M., & Santos, F. (2019). Promoting positive youth development and life skills in youth sport: Challenges and opportunities amidst increased professionalization. Journal of Sport Pedagogy and Research, 5(1), 27-34.
- Coelho, V., Barros, S., Burchinal, M. R., Cadima, J., Pessanha, M., Pinto, A. I., Peixoto, C., & Bryant, D. M. (2019). Predictors of parent-teacher communication during infant transition to childcare in Portugal. Early Child Development & Care, 189(13), 2126–2140. https://doi.org/10.1080/03004430.2018.1439940
- Correia, N., & Equipa “PrimeirosAnos”. (2019). ‘PrimeirosAnos.pt’: Um blogue sobre educação de infância baseado em investigação. Cadernos de Educação de Infância, 117, 37-38.
- Cruz, M. (2019). Escaping from the traditional classroom - The 'Escape Room Methodology' in the Foreign Languages Classroom. Babylonia - Rivista svizzera per l’insegnamento delle lingue, 3, 26-29.
- Cruz, M. (2019). Los contactos del espanol con lenguas amerindias y europeas de migraciôn en la clase de ELE. reCHERches - Culture et Histoire dans l'Espace Roman: Excepción y excepcionalidad en lengua española, 63-81. http://pus.unistra.fr/en/printable/?GCOI=28682100159280
- Delgado, P., Bernedo, I., Carvalho, J.M.S., Salas, M., & García-Marín, M. (2019). Foster Carers’ Perspectives about Contact in Portugal and Spain. International Journal of Social Science Studies, 7(6), 145-153 https://doi.org/10.11114/ijsss.v7i6.4502
- Delgado, P., Carvalho, J.M.S., Montserrat, C., & Llosada-Gistau, J. (2019). The Subjective Well-Being of Portuguese Children in Foster Care, Residential Care and Children Living with their Families: Challenges and Implications for a Child Care System Still Focused on Institutionalization. Child Indicators Research.
- Dos Santos, S; Santos, A.; Vale, S.; Mota, J. (2019). "Association between moderate and vigorous physical activity and gross motor coordination in preschool children", Journal of Motor Learning and Development.
- Gaion, P., Millsted, M., Santos, F., Contreira, A., Arantes, L., & Caruzzo, N. (2019). Coaching positive youth development in Brazil: Recommendations for coach education programs. International Sport Coaching Journal, 7(1), 82-88.
- Oliveira-Martins, S. & Sanches-Ferreira, M. (2019). Tradução, adaptação e estudo das propriedades psicométricas da Participation and Environment Measure for Children and Youth (PEM-CY). Análise Psicológica, 2, 223-234. https://doi.org/10.14417/ap.1436
- Orange, E., Quadros-Flores, P., & Patricia, F. (2019). Who was teaching whom? : flipping higher education. International Journal of Advanced Engineering Research and Science, 6(11). https://dx.doi.org/10.22161/ijaers.611.61
- Pavão, I., Santos, F., Wright, P., & Gonçalves, F. (2019). Implementing the teaching personal and social responsibility model within preschool education: strengths, challenges and strategies. Curriculum Studies in Health and Physical Education, 10(1), 51-70.
- Pereira, P., Bento, F., & Santos, F. (2019). Influence of students’ cognitive processes on physical education teachers’ thought process. Journal of Physical Education and Sport, 19(3), 883-889.
- Pinho, M. I., Fernandes, D., Serrão, C., & Mascarenhas, D. (2019). Youth start social entrepreneurship program for kids: Portuguese UKIDS-case study. Discourse and communication for sustainable education, 10 (2), 33-48.
- Pinto, A. I., Cadima, J., Coelho, V., Bryant, D. M., Peixoto, C., Pessanha, M., Burchinal, M. R., & Barros, S. (2019). Quality of infant child care and early infant development in Portuguese childcare centers. Early Childhood Research Quarterly, 48, 246–255. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2019.04.003
- Pinto, R.; Vale, S.; João, P. V. (2019). "Chracteristics of Steps and analyses of the technical procedure of the block in the middle men`s. Journal of Sports Science. https://doi.org/10.17265/2332-7839/2019.04.004
- Sanches-Ferreira, M., Alves, S., Silveira-Maia, M., Gomes, M., Santos, B. & Lopes-dos-Santos, P. (2019). Participation in Leisure Activities as an Indicator of Inclusion: A comparison between Children with and without Disabilities in Portugal. European Journal of Educational Research, 8, 221-232. https://doi.org/10.12973/eu-jer.8.1.221
- Santos, F., Camiré, M., MacDonald, D., Conceição, M., Silva, A. (2019). Process and outcome evaluation of a positive youth development-focused coach education course. International Sport Coaching Journal, 6(1), 1-12. https://doi.org/10.1123/iscj.2017-0101
- Santos, F., Corte-Real, N., Regueiras, L., Wright, P., Dias, C., & Fonseca, A. (2019). Tool for assessing responsibility-based education (TARE) in the Portuguese context: Instrument adaptation and reliability assessment. Ibero-American Journal of Exercise and Sports Psychology, 14(2), 102-107.
- Santos, F., Gould, D., & Strachan, L. (2019). Research on positive youth development-focused coach education programs: Future pathways and applications. International Sport Coaching Journal, 6(1), 132-138.
- Santos, F., Strachan, L., & Pereira, P. (2019). How to promote positive youth development in physical education? The experiences of a physical educator and students through the delivery of Project SCORE!. The Physical Educator. 10.18666/TPE-2019-V76-I4-8975
- Santos, F., Strachan, L., Gould, D., Pereira, P., & Machado, C. (2019). The role of team captains in integrating positive teammate psychological development within high performance sport. The Sport Psychologist, 33(1), 1-11. 10.1123/tsp.2017-0135
- Serrão, C. & Alves, S. (2019). Effects of Mindfulness-Based Cognitive Therapy on a Group of Postgraduate Students: An Exploratory Study. Alternative and Complementary Therapies 25(1), 37-42. https://doi.org/10.1089/act.2018.29206.cse
- Silva, A. & Quadros-Flores, P. (2019). Mediated Information and Flipped Classroom -Information Retention Level Assessment. International Journal of Advanced Engineering Research and Science, 6(8). https://dx.doi.org/10.22161/ijaers.68.3
Artigos Nacionais
- Silva, T., Pinheiro, A. (2019). Robot confidente: brincar aos valores na infância. Sensos-E, 6(2), p. 109-123. https://doi.org/10.34630/sensos-e.v6i2.3479]
- Figueiredo, A., Maia-Lima, C., & Couto, Angela (2019). As tecnologias de apoio ao conhecimento matemático: Uma experiência no 2.º CEB. Sensos-e, VI (2), 20-35. DOI 10.34630/sensose.v6i2.3467
- Marques, S., Couto, A., & Maia-Lima, Cláudia (2019). Contextualização de problemas de matemática: Suporte para uma aprendizagem com significado. Sensos-e, VI (2), p. 36-50. DOI 10.34630/sensos-e.v6i2.3468
- Delgado, P., Carvalho, J.M.S., & Correia, F. (2019). Viver em acolhimento familiar ou residencial: O bem-estar subjetivo de adolescentes em Portugal. Psicoperspectivas, 18(2).
- Correia, F., Azevedo, S. & Delgado, P. (2019). A profissionalização da Educação Social em Portugal: uma análise comparativa das representações da profissionalidade dos finalistas e diplomados. Sensos-E, Vol. VI, n.º 3, p. 39-50
- Delgado, P., & Marí, R. (2019). O acolhimento familiar na literatura infantil: histórias de violência com um final feliz. Sensos-E, Vol. VI, n.º 2, p. 95-108
- Cruz, M. (2019). Escape 2 Educate': a metodologia "Escape Room" no ensino de inglês no 1º CEB. Revista Sensos-e, 6(2), p. 3-19. Disponível em https://parc.ipp.pt/index.php/sensos/article/view/3466/1452.
- Graça, V., Quadros-Flores, P., & Ramos, A. (2019). Renovação metodológica no ensino primário: o olhar de um estudante estagiário. Sensos-e | VI (2), p. 124-133| DOI 10.34630/sensos-e.v6i2.3495
- Souza, F., Melo, I., Coelho, M. J., & Quadros-Flores, p. (2019). Novo olhar sobre a prática educativa no 1º. Ciclo do Ensino Básico: “Do real ao virtual”. Sensos-e |VI (2). p. 146- 159 DOI 10.34630/sensos-e.v6i2.3482
- Cardoso, M., & Delgado, P. (2019). Impacto do Pronatec prisional na trajetória de vida de apenados do Presídio Estadual de Júlio de Castilhos, RS, Brasil. InterAção, vol 10, ed.1, p. 105-119. http://dx.doi.org/10.5902/2357797538057
- Carvalho, J. S. M., Delgado, P., & Pinto, V. S. (2019). O contacto no acolhimento familiar. Discursos, representações e desafios para o desenvolvimento da relação entre famílias e profissionais. Configurações Revista de Sociologia, 23, p. 31-52, 10.4000/configuracoes.7317
- Rothes, L. (2019). "Literacia de adultos, cidadania e educação social". Laplage em Revista 5 (2): 50. http://dx.doi.org/10.24115/s2446-6220201952663, p.50-60.
- Cruz, M.; Costa, J.; Flores, P.; Oliveira, S.; Silva, P. (2019). O Projeto CLIL4U: implementação, monitorização e avaliação de um projeto de ensino bilingue no 1º Ciclo do Ensino Básico 14(31), p. 146-167. Disponível em https://www.uninter.com/intersaberes/index.php/revista/article/view/1530/414334.
- Delgado. P. (2019). O estudo de Caso na investigação qualitativa: do desenho à aplicação. InterAção, vol.10, ed.1, p. 81-90. http://dx.doi.org/10.5902/2357797536617
- Lambert, M.F. (2019) “IMPERMANÊNCIA e QUEDA - COREOGRAFIAS da FORTUNA [e do erro]”. FLUP. Revista CEM, nº 9.
2018
Artigos Internacionais
- Alves, C., & Serrão, C. (2018). Fatores de risco para a ocorrência de violência contra a pessoa idosa: revisão sistemática. Pan American Journal for Ageing Research, 6 (2), 58-71.
- Andaki, A., Mendes, E., Tinoco, A., Santos, A., Vale, S., Mota, J. (2018). Waist circumference percentile in children from municipalities of developed and developing countries. Motriz. Revista de Educação Física, 23.
- Santos, A., Silva-Santos, S., Duncan, M., Vale, S., Mota, J. (2018). Relationship Among Changes in Sedentary Time, Physical Activity, and Body Mass Index in Young Schoolchildren: A 3-Year Longitudinal Study. Pediatric Exercise Science 30(3), 1-7.
- Araújo, S. B. (2018). Aprendizagem profissional no estágio em creche: Representatividade e significado atribuído a dimensões da pedagogia. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, 27(51), 29-44.
- Araújo, S. B., & Antunes, A. P. (2018). Avaliação da aprendizagem profissional no estágio supervisionado: Estudo exploratório na Educação Infantil. Estudos em Avaliação Educacional, 29(70), 134-154.
- Carvalho, João M.S., Delgado, P., Pinto, V., & Benbennishty, R. (2018). Reunification in foster care: Influences on decision-making. Child Abuse & Neglect, 86, 67-78. https://doi.org/10.1016/j.chiabu.2018.09.012
- Casillas, M., Cabezas, G., Sanches-Ferreira, M., & Teixeira, D. (2018). Estudio psicométrico de un cuestionario para medir la competencia digital de estudiantes universitarios (CODIEU). Education in The Knowledge Society (EKS), 19(3), 61-81.
- Coelho, V., Barros, S., Burchinal, M. R., Cadima, J., Pessanha, M., Pinto, A.I., Peixoto, C., & Bryant, D. M. (2018): Predictors of parent-teacher communication during infant transition to childcare in Portugal. Early Child Development and Care. https://doi.org/10.1080/03004430.2018.1439940
- Cruz, M. (2018). “Chicos, sacad el móvil de vuestras mochilas porque lo vamos a usar”: empowering Spanish as Foreign Language studentes through mobile devices. The Turkish Online Journal of Educational Technology, Special Issue, 1, 282-298.
- Delgado P., Pinto V.S., Carvalho J. M. S., & Gilligan, R. (2018). Family contact in foster care in Portugal. The views of children in foster care and other key actors. Child & Family Social Work, 1–8. https://doi.org/10.1111/cfs.12586.
- Fernandes, D. (2018). “Primeiras aprendizagens matemáticas com o Geogebra”. Revista do Instituto GeoGebra Internacional de São Paulo.
- Mota, J., Martins, C., Silva-Santos, S., Santos, A., Vale. S. (2018). TV in bedroom, outdoor playtime and obesity status among preschool girls. Science & Sports.
- Lambert, M.F. (2018) “Nadir Afonso – o mínimo e o maior: Sequenzas”. Revista Visuais, 4(7).
- Lousada, C., Felgueiras, C., Maia-Lima, C., & Couto, A. (2018). O pássaro não tem boca, tem bico: Um projeto integrador da matemática na creche. Revista Educação em Debate, 40 (77), 145-161.
- Lucas, C., Cota, M., Fonseca, C., Casas, J. (2018). Linking mathematical praxeologies with an epidemic model. In Moreira F., Mesquita, A., Peres, P., Smart Higher Education: Bridging the Gap Between Teachers and Students Through Technologies. International Journal of Technology and Human Interaction.
- Merlo, G., Chiazzese, G., Sanches-Ferreira, M., Chifari, A., Seta, L., McGee, C., Giammusso, I. (2018). The WHAAM Application: a Tool to Support the Evidence-Based Practice in the Functional Behaviour Assessment. Journal of Innovation in Health Informatisc, 25(2), 63-70. 10.14236/jhi.v25i2.919
- Pavão, I., Santos, F., Wright, P., Gonçalves, F. (2018). Implementing the teaching personal and social responsibility model within preschool education: Strengths, challenges and strategies. Curriculum Studies in Health and Physical Education, 10(1), 51-70. https://doi.org/10.1080/25742981.2018.1552499.
- Poza-Vilches, F., Fernández-García, A., & Delgado, P. (2018). La práctica profesional de los agentes sociales en materia de ocio juvenil: estrategias para la intervención. / The professional practice of social workers in the field of youth leisure: strategies for intervention. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 31, 93-105. https://doi.org/10.7179/PSRI_2018.31.08
- Quadros-Flores, P. (2018). Escola com emoção: potencialidades das TIC no 1º CEB. Revista Nova Galega. Espanha, 71.
- Quadros-Flores, P. Flores, A., & Ramos, A. (2018). Impact of digital technologies on pedagogical practice in primary education. In Aytekin Isman, Jerry Willis, J. Ana Donaldson, & Fahme Dabaj (Eds). The Turkish Online Journal of Educational Technology, Special Issue, 1.
- Quadros-Flores, P. Flores, A., & Ramos, A. (2018). Potentialities of the Augmented Reality in the school manuals of primary education. In Aytekin Isman, Jerry Willis, J. Ana Donaldson, & Fahme Dabaj (Eds). The Turkish Online Journal of Educational Technology, Special Issue, 1.
- Ricoy, M. C., & Couto, M. J. V. (2018). Desmotivación del alumnado de secundaria en la materia de matemáticas. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(3),69-79.
- Rodrigues, B., Nunes, R., Santos, C., Serrão, C., & Duarte, I. (2018). What young people know about human trafficking? Revista Brasileira de Bioética, 14 (17), 1-16.
- Pinto, R., Vale, S., João, P. (2018). The Action of the Middle Blocker According to the Opposing Offensive Organization in Volleyball. Journal of Sports Science 6, 178-185.
- Sanches-Ferreira, M., Silveira-Maia, M., Alves, S., & Simeonsson, R. (2018). Conditions for Implementing the ICF-CY in Education: The Experience in Portugal. Frontiers in Education, 27. https://doi.org/10.3389/feduc.2018.00020
- Silva-Santos, S., Santos, A., Vale, S., Mota, J. (2018). Association between moderate and vigorous physical activity and gross motor coordination in preschool children. Journal of Motor Learning and Development.
- Santos, F., Callary, B. (2018). An athlete's journey to become a positive development-focused coach through professional football: Moving between theory and practice. Sport Coaching Review, 9(1), 71-94. https://doi.org/10.1080/21640629.2018.1558897.
- Santos, F., Camiré, M., MacDonald, D. (2018). Experiencias vividas en una prolongada relación entrenador-atleta. El caso de un atleta paralímpico. Agora para la Educación Física y el Deporte, 20(2-3). https://doi.org/10.24197/aefd.2-3.2018.279-297
- Santos, F., Corte-Real, N., Regueiras, L., Dias, C., Martinek, T., & Fonseca, A. (2018). Coaching effectiveness within competitive youth football: Youth football coaches’ and athletes’ perceptions and practices. Sport Coaching Review, 8(2). 10.1080/21640629.2018.1459356
- Santos, F., Gould, D., Strachan, L. (2018). Research on positive youth development-focused coach education programs: Future pathways and applications. International Sport Coaching Journal, 6(1), 132-138. https://doi.org/10.1123/iscj.2018-0013
- Santos, F., Martinek, T. (2018). Facilitating positive youth development through competitive youth sport: Opportunities, challenges and strategies. Strategies, 31(6):47-49. 10.1080/08924562.2018.1516443
- Saracho Arnáiz, M. (2018). In Search of a Methodology Conceptual Maps for Learning and Teaching Spanish as a Foreign Language (SFL). Turkish Online Journal of Educational Technology – TOJET, 1, 720-725.
- Saracho Arnáiz, M. & Cruz, M. (2018). La variación diatópica del español de América a través de uma (híper)pedagogia plurilinguística e intercultural. Revista Diacrítica, 261-281.
- Silveira-Maia, M., Lopes-dos-Santos, P., Sanches-Ferreira, M., Alves, S. & Silveira-Maia, C. (2018). The use of the international classification of functioning, disability and health in an interactive perspective: the assessment and intervention of students’ additional support needs in Portugal. Disability and Rehabilitation, 1-9. https://doi.org/10.1080/09638288.2018.1483433
Artigos Nacionais
- Ferreira, J., & Bertão, A. (2017). A metodologia de investigação-ação participativa na reabilitação psicossocial de pessoas com doença mental. Revista Sensos-e, 4(1), 79-87. Disponível em http://parc.ipp.pt/index.php/sensos/article/view/2543
- Sampaio, R., Bertão, A., & Franco, V. (2018). Atitudes dos estudantes de Educação Social face à deficiência Intelectual. Revista de Educação Especial e Reabilitação, IV(24), 160-176.
- Macedo, A. C. V. 2018. Poesia para a infância – dois caminhos atuais vindos de trás: visualidade e brevidade. Poiésis. Universidade do Sul de Santa Catarina, Santa Catarina, ISSN-e 2179-2534
- Macedo, A. C. V. (2018). «Ilse Losa e o compromisso neorrealista». In Nova Síntese, Revista Da investigação às práticas: Estudos de natureza educacional
- Serrão, C. (2017). Mediação familiar e famílias divorciadas: transformação narrativa. Revista Sensos-e, IV(2), p.26-35.
- Serrão, C., & Alves, S. Exploração da autocompaixão no contexto de um programa de Minfulness-based Cognition Therapy. Revista Portuguesa de Enfermagem de Saúde Mental – Edição Especial 6
- Lousada, C., Felgueiras, C., Maia-Lima, C., & Couto, A. (2018). O pássaro não tem boca, tem bico: Um projeto integrador da matemática na creche. Revista Educação em Debate, 40 (77), Sendas de sucesso com o “método de Singapura” – parte 3Jornal/Revista: OZARFAXINARS
- Veiga, S., & Ferreira, J. (2017). A pessoa do profissional de relação de ajuda... em contextos de saúde mental. Sensos-e, 4(2), 36-50. ISSN 2183-1432.
- Veiga, S. (2018). Início e desenvolvimento de uma relação de ajuda profissional. Sensos-e, 5(2), 62-75
- Delgado, P., Carvalho, J. M.S., & Pinto, V. S. (2018). Tomada de decisão no sistema de proteção das crianças e jovens: Um estudo comparativo entre as atitudes de profissionais e de estudantes / Decision-making in the system of protection of children and young people: A study comparing the attitudes of professionals and students. Análise Psicológica, 3 (XXXVI), 355-367
- Delgado, P., & Gersão, E. (2018) O acolhimento de crianças e jovens no novo quadro legal. Novos discursos, novas práticas? / Foster Care of children and young people in the new legal framework. New speeches, new practices? Análise Social, 226, 112-134
- Rothes, Luís. 2018. "Educação de adultos mais velhos: uma aposta com futuro". Praxis Educare (5): 5-11.
- Lambert, M.F. (2018) “Auto-retratos e Cadernos – apontamentos sobre Álvaro Lapa”. A Fonte. nº 13. Porto: ICDAFG
- Duarte, S., Cruz, M. (2018).. The Gamification Octalysis Framework within the Primary English Teaching Process: the Quest for a Transformative Classroom. Revista Lusófona da Educação, 41, 27-46.
- Pinho, M., Cruz, M. (2018). Entre o “Hello" e o “Ni Hao": representações das línguas inglesa e mandarim no 1º CEB. Revista Sensos-e: Número Especial PEEP'17 - Primary English Teaching Education in Portugal, 5(1).
- Cruz, M., Saracho, M. (2018). La variación diatópica del español de américa a través de una (hiper)pedagogía plurilingüística e intercultural. Revista Diacrítica, Número especial dedicado a la enseñanza de ELE en Portugal, 133-153.
- Lambert, M.F. (2018). THE ROUTE – SANTIAGO DE COMPOSTELA: WALKING THE LANDSCAPE TOWARDS ONESELF IDENTITY in Cambridge Scholars Publishing (2018)
- Coelho. S. V. (2018). Portugal em Guerra 1914 -1918 Breves notas sobre Oliveira de Azeméis in Revista Patrimónios de Oliveira de Azeméis (OAZ) Nº1 maio de 2018. Câmara Municipal de Oliveira de Azeméis: Oliveira de Azeméis. P. 25-56.
- Serrão, C., & Alves, S. Exploração da autocompaixão no contexto de um programa de Minfulness-based Cognition Therapy. Revista Portuguesa de Enfermagem de Saúde Mental – Edição Especial 6
- Diogo, V. (2018)., Nas teias da construção identitária socioprofissional: práticas profissionais de trabalhadores sociais pós-graduados, inseridos em organizações da economia social. Sociologia – Revista da Faculdade de Letras do Porto, VOL XXV.